مدیریت میان وعده های دانش آموزان در مدرسه: راهی برای آموزش صرفه جویی و درست مصرف کردن به فرزندانمان

دوران کودکی زمانی است که از هر فرصتی می توان برای تربیت و آموزش فرزندانمان بهره ببریم. در این مقاله نحوه آموزش درست مصرف کردن و صرفه جویی را با کمک مدیریت میان وعده های غذایی دانش آموزان فرا می گیرید.

همه ما با این جمله آشنا هستیم که « صرفه جویی کم مصرف کردن نیست، درست مصرف کردن است» و بارها و بارها به گوشمان خورده است. اما شاید در برخورد با موضوعات مختلف ندانیم چگونه این شعار زیبا را به عملی زیبا بدل کنیم. ما در دوره زمانی ای زندگی می کنیم که هزینه های زیستن بسیار بالاست و باعث سردرگمی و کلافگی مان شده و به دنبال راه برون رفت از این گرداب هستیم . شاید ندانیم که چه راهکارهای ساده ای می توان اتخاذ کرد تا بتوان اندکی آسودگی را نیز تجربه کرد.

زوج های جوان و والدین جوان بیشتر درگیر مسایل مالی هستند و در شروع تجربه زیستن مشترک علاقمند به پس انداز کردن هستند تا بتوانند آینده خود و فرزندانشان را تامین نمایند. شهروند فردا در ادامه به نکاتی اشاره خواهد کرد که ضمن کاهش هزینه های مصرفی خانوار، رعایت آنها می تواند فرهنگ صرفه جویی و درست مصرف کردن را در کودکانمان نهادینه کند.

شروع سال تحصیلی:

در این میان روی صحبت ما بیشتر با والدینی است که کودکان خود را برای آغاز تحصیل راهی مدرسه می کنند. والدینی که کودکان کوچک 6-7 ساله و حتی آن هایی که کودکان 8-10 ساله دارند می توانند موضوع سخن ما باشند. این کودکان اغلب اشتهای کمتری به خوردن دارند و وعده های غذایی کوچک تر ولی پرانرژی تری را برای تامین توان جسمانی خود نیاز دارند.

گام هایی که باید برداشته شود:

گام نخست برای این کار آگاهی والدین از میزان نیاز بدنی و علایق تغذیه ای فرزند خودشان است. این کار باعث می شود تغذیه روزانه در حد نیاز وی تامین شود؛ نه کمتر که گرسنه بماند و نه بیشتر که دور ریز داشته باشد. به طور معمول مادران، میان وعده های کودکان خود را با میوه و لقمه های نان و پنیر پر می کنند. این میوه ها با توجه به هر فصل تغییر می کنند. مادری که یک سیب بزرگ را برای میان وعده فرزندش می گذارد آیا تصوری از میزان خوراک وی دارد؟ آیا می داند فرزندش با باقیمانده سیب گاز زده چه کار می کند؟ آیا لقمه نان و پنیر بزرگ برای فرزندش زیاد نیست؟ این ها مسایلی هستند که والدین و به خصوص مادران باید به آن توجه کنند.

گام بعدی به لحظه خرید اشاره دارد. می توان در موقع خرید سراغ  میوه های کوچکتر رفت. میوه های کوچک تر برتری هایی نسبت به میوه های بزرگ تر دارند. در یک وزن خاص هم تعداد بیشتری دارند و هم راحت تر و بدون دور ریز مصرف می شوند. در این صورت می توان مطمئن شد فرزندمان همه میوه را می خورد و چیزی را دور نمی ریزد. با این کار به او می فهمانیم که اسراف کار بدی است و ما الگوی صرفه جویی او می شویم. میوه های بزرگ تر نشان از متمول بودن ما نیست بلکه نشان از ناتوانی ما در شناخت نیاز بدنی فرزندمان است. حتی می توان با ایجاد برش هایی در میوه، فرزندمان را در موقع خوردن آن یاری کرد. حواسمان باشد میوه هایی را برای میان وعده مدرسه فرزندمان انتخاب کنیم که هم مقوی باشد و هم راحت خورده شود و نیز در برابر گرما ، فشار و ضربه درون کیف مدرسه وی مقاوم تر باشد.

در مورد لقمه ها نیز می توان توصیه کرد که به جای یک لقمه بزرگ، دو لقمه کوچک تر ولی با مغزهای مقوی مثل گردو به عنوان میان وعده بگذاریم تا هم خوردن آن آسان شود و هم اگر فرزندمان خواست با دوستش در خوردن خوراکی شریک شود بتواند این کار را انجام دهد. یادمان باشد گذاشتن گوجه در میان لقمه فزرندمان قطعاً آن را خوش طعم تر می کند اما باعث می شود لقمه خیس شود و خوردن آن را مشکل می کند. گاهی برخی سبزی ها که بوی تندی ندارند نیز برای این کار قابل استفاده هستند. پس بهتر است از موادی استفاده نماییم که خشک باشد و در طول روز خراب نشود و بوی نامطبوع ایجاد ننماید. برای نانِ لقمه نیز بهتر است از نان های با حجم کمتر و نرم تر مثل لواش و تافتون و یا حتی نان های فانتزی کوچک استفاده شود تا فرزندمان بتواند راحت تر آن را بخورد و تا انتها آن را مصرف کند. دقت کنیم که کودکان به ظاهر و مزه خوراکی اهمیت زیادی می دهند و خلاقیت مادران در این راستا می تواند اشتهای فرزندمان را نسبت به مواد مقوی و مفید افزایش دهد.

در پایان این که:

در پایان باید گفت که رفتار ما در هنگام خرید مواد غذایی و میوه و سبزیجات و نحوه استفاده از آن ها در منزل می تواند زیر نظر چشمان تیزبین کودکان قرار گیرد. ما می دانیم که گفته های ما راهنمای فرزندانمان نیست بلکه رفتارمان آن ها را هدایت می کند. اگر کودک در منزل اسراف و دور ریز میوه و نان را مشاهده نماید به هیچ ترتیبی نمی توان با سخن، وی را مجبور به صرفه جویی کرد. دقت کنیم که صرفه جویی را باید از خودمان شروع کنیم. پس برای آموزش و نهادینه کردن صرفه جویی و کنترل مسایل مالی آموزش عملی را از همین امروز آغاز نماییم. 

منبع:

از سری آموزش های تربیت اقتصادی – از زبان کارشناس اقتصاد خانواده شهروند فردا 

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.