چگونه از اعتیاد فرزند نوجوانمان به اینترنت جلوگیری کنیم؟

بیشترین گرایش به استفاده در اینترنت در نوجوانان و جوانان وجود دارد. چنان چه این مساله به خوبی مدیریت شود می تواند منشا تقویت مهارت های مختلف یادگیری در آن ها باشد و در غیر این صورت، می تواند منشا آسیب های فراوانی از جمله اعتیاد به اینترنت باشد. از این رو در این مقاله، به تعریف اعتیاد به اینترنت و علائم آن پرداخته و در آخر جهت پیشگیری از اعتیاد فرزندتان به اینترنت، راهکارهایی برای شما والدین عزیز ارائه شده است.

در عصری که ما زندگی می کنیم، اینترنت به رسانه ای قدرتمند و فراگیر تبدیل شده که همه چیز را تحت تاثیر و نفوذ خود قرار داده است. بیشترین این تاثیرات، روی نسل در حال رشد، یعنی فرزندان نوجوانان و جوانان ماست. در واقع پدیده ی اینترنت، یک شمشیر دولبه است، یعنی هم فرصت است و هم تهدید! از یک سو استفاده مفید از بستر اینترنت می تواند به رشد مهارت‌های مختلف یادگیری منجر شود و از سوی دیگر، در کنار این مزیت ها، خطرات پنهانی نیز وجود دارد که یکی از مهمترین و شایع ترین آن ها نیز در بین نوجوانان اعتیاد به اینترنت است.  معمولا خانواده ‌ها نگاهی متعادل و منطقی پیرامون استفاده فرزندانشان از اینترنت ندارند، به عبارت دیگر یا به کلی مانع استفاده فرزندنشان از اینترنت شده و یا هیچ نظارتی بر استفاده آن ها از اینترنت ندارند. از این رو در ادامه سعی می شود علاوه بر ارائه تعریفی از اعتیاد اینترنتی و پیامدهای آن، به پیشنهاد راهکارهایی برای مقابله با این مشکل برای والدین خواهیم پرداخت.  

 اعتیاد اینترنتی چیست؟

اگر فرزند نوجوان شما دست کم ۳۸ ساعت در هفته، وقت خود را صرف استفاده از اینترنت می‌کند، زنگ خطر برای او به صدا در آمده است. کودکان و نوجوانانی که به اینترنت دلبستگی فراوان پیدا می کنند و در حقیقت به آن معتاد می شوند، برای ارضای حس خود ساعت های متوالی، بدون وقفه روی خط(آنلاین) باقی می مانند. روزی چندبار و به طور مرتب، پست الکترونیکی خود را چک می کنند و هنگام اتصال، متوجه گذشت زمان نیستند. زمانی که امکان دسترسی به اینترنت را نداشته باشند، دچار تشویق، لرزش دست و عصبانیت می شوند، استراحت و آرامش را فراموش می کنند و به اینترنت و وسوسه های آن فکر کرده و خیال پردازی می کنند. (برای سنجش میزان اعتیاد فرزندتان به اینترنت می توانید در این آزمون شرکت کنید).

پیامدهای اعتیاد اینترنتی

اعتياد به اينترنت مي‌تواند علائم افسردگي نوجوانان را مخفي كند و تشخيص اين اختلال رواني را در اين گروه سني به تعويق بياندازد. ارتباط مجازی از طریق اینترنت، محملی را برای گریز از واقعیت و وسیله ای برای ارضای نیازهای هیجانی و روانی به وجود می آورد. فرد فرصت برقراری تعامل با سایر اعضای خانواده را از دست می دهد. همین امر، موجب تشکیل یک چرخه معیوب می شود که در آن فرد هر روز بیش تر از گذشته از نظر عاطفی و روانی از سایر افراد خانواده فاصله می گیرد و به تنهایی خود و استفاده از اینترنت پناه می برد. استفاده بیمارگونه از اینترنت، نوجوانان را از فعالیت های مفید و سازنده ای همچون انجام فعالیت های درسی، ورزش کردن و ارتباط با دوستان و هم سالان بازداشته و در فرآیند اجتماعی شدن آن ها مداخله می کند. نوجوان معتاد به اینترنت چون تمام انرژی ذهنی اش را روی استفاده از اینترنت سرمایه گذاری می کند، دیگر توانایی تفکر خلاقانه، ارائه راه حل های نوین و طرح های ابتکاری را نخواهد داشت.

راهکارهایی برای والدین

  1. در صورت بروز هرکدام از علایم اعتیاد، منع کامل دسترسی به اینترنت نیاز نیست و توصیه نیز نمی شود. بلکه لازم است ساختاری ایجاد شود که در نهایت به کاهش این دسترسی تا مرز اعتدال منجرشود. تلاش كنید ساعات آنلاین بودن را به مرور زمان كاهش دهید. آن را پله‌پله به هشت، شش و چهار ساعت در روز و كمتر، تقلیل دهید.
  2. می‌توانید یك  كاغذ روی دیوار اتا‌ق نصب كنید و پیشرفت او را در كاهش تعداد ساعات آنلاین بودن روی آن علامت بگذارید. در این صورت، خود نوجوان نیز متوجه پیشرفت خود شده و برای ترك عادت خود تشویق خواهد شد.
  3. بهتر است در ازای کاهش اتصال به شبکه، برای او پاداشی در نظر بگیرید یا در صورت تخلف، مجازاتش کنید.
  4.  استفاده از وسایلی مثل ساعت زنگ دار برای نشان دادن مدت زمان اتصال در اتاق فرزندتان می تواند مفید باشد.
  5. . اگر رایانه فرزندان در اتاق او یا در محل مجزا قرار دارد، انتقال آن به مکانی مثل آشپزخانه، اتاق ناهارخوری یا هر مکانی در منزل که به راحتی بتوان رایانه را مشاهده کرد می تواند به شما کمک کند.
  6. تهیه فهرستی از فعالیت های جایگزین، مفید است. به تناوب، استفاده از اینترنت را با دیگر سرگرمی های جذاب جایگزین کنید.
  7.  در صورتی كه اینترنت برای نوجوانان به عنوان راهی برای گریز از افسردگی و اضطراب تبدیل شود و یا در آن فقط به دنبال یافتن دوستان جدید و روابط تازه باشند، زنگ‌های خطر به صدا درآمده‌اند. در این شرایط صحبت با یك مشاور و یا روان‌درمانگر می‌تواند ریشه‌ها و دلایل اصلی گرایش  بیمارگونه نوجوان به اینترنت را مشخص كرده و راهكارهای لازم و موثر را برای ترك این عادت در اختیار نوجوان قرار دهد. نوجوان می‌تواند با استفاده از این مهارت‌ها، به سوی بهره‌برداری مناسب از زمان خود گام برداردد.
  8. یكی از بهترین روش‌ها برای اینكه آنها را از مقابل كامپیوتر بلند كنید، آن است كه به نوجوان پیشنهاد كنید روش‌های جایگزینی برای انجام فعالیت‌هایش بیابد. به جای اینكه به صورت آنلاین با دوست خود چت كند  لباس بپوشد و به منزل آن ها برود و یا از تلفن برای تماس با دوست خود استفاده كند.
  9. در برنامه سر زدن او به اینترنت وقفه ایجاد كنید. مثلا اگر عادت دارد اول صبح پیش از هر كاری آنلاین شود، آن را به بعد از صبحانه موكول كنید. اگر عادت دارد بلافاصله پس از برگشتن از مدرسه، پای اینترنت برود، آن را به چند ساعت پس از مصرف ناهار موكول كنید. به علاوه می‌تواند پس از طی 30 دقیقه از آنلاین بودن از اینترنت بیرون بیاید و به كار دیگری بپردازد.
  10. به كمك نوجوانتان، ببینید این ساعات طولانی آنلاین بودن چه مشكلات اساسی برای او ایجاد كرده است. سپس چند نمونه از مهم‌ترین گرفتاری‌ها را انتخاب كرده و روی یك كاغذ با خط درشت نوشته و در روی دیوار اتاقش نصب كنید. مثلا ممكن است نوجوان شما چاق شده باشد، دوستان خود را از دست داده باشد و یا به انجام دادن تكالیف مدرسه‌اش نرسد. سپس تلاش كنید راه‌هایی برای رفع این مشكلات بیابید.

 

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.