چه چیزی باعث گرفتگی شبانه عضلات پا در طول دوران بارداری می شود؟

دوران بارداری به دلیل تغییراتی که در بدن مادر اتفاق می افتد، بعضاً با مشکلات و دردهایی همراه است. یکی از شایع ترین این مشکلات، گرفتگی شبانه عضلات پا می باشد. از این رو در این مقاله به بررسی علل به وجود آورنده و راه های درمان آن می پردازیم.

بارداری به علائم و نشانه های گوناگون شهره است. از رویش مو گرفته تا اضافه وزن و مصرف غذای زیاد. در اکثر اوقات، این علائم نتیجه مستقیم هورمون های بارداری مانند استروژن، پروژسترون و گنادوتروپین جفتی انسان می باشد که تغییرات بسیاری را در طول دوران بارداری سبب می شود. با این وجود همیشه عامل روشنی پشت این علائم، برای مثال گرفتگی عضلات پا، وجود ندارد. بسیاری از زنان باردار، انقباضات عضلانی دردناکی را در طول شب در طول سه ماهه دوم و سوم بارداریشان تجربه می کنند. علت این دردها چیست و برای متوقف کردن آن چه کار می توان انجام داد؟

دلیل علمی گرفتگی عضلات پا چیست؟

متاسفانه، هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد که چرا زنان گرفتگی عضلات پا را در طول دوران بارداری تجربه می کنند. اما در حالی که هیچ دلیل علمی محکمی پشت گرفتگی عضلات پا در طول دوران بارداری وجود ندارد، حدس های علمی معدودی توسط متخصصان سلامت، در این زمینه زده شده است. برای مثال متخصصان حدس زده اند که گرفتگی عضلات پا با این دلیل رخ می دهد که پاها در شب هنگام از این که وزن اضافی ای را که به واسطه بارداری حمل کرده اند، خسته شده اند و یا این که پاها ممکن است به واسطه فشار وارده از منبسط شدن رحم بر رگ های خونی ای که خون را از پاها به سمت قلب حمل می کند، اذیت شوند. این فشار همچنین می تواند بر اعصابی که بین ناحیه لگن و پاها وجود دارد، تاثیر بگذارد. با وجود این که این نقطه نظرات معتبر هستند ولی هنوز در حد نظریه باقی مانده اند.

آیا می توان از گرفتگی عضلات پا جلوگیری کرد؟

چند گام برای کاهش گرفتگی شبانه عضلات پا در طول دوران بارداری وجود دارد که شما می توانید آن ها را امتحان کنید. کار خود را با فعال بودن در طول روز، یوگا مخصوص بارداران و فعالیت های ورزشی ایمن شروع کنید. اگر ماهیچه هایتان به طور منظم و مرتب کار می کنند، احتمالاً کمتر به دردهای عضلانی دچار خواهید شد. شما همچنین باید مقدار زیادی آب بنوشید، چرا که ماهیچه ها هنگامی که شما دچار کم آبی هستید، بیشتر مستعد گرفتگی هستند. علاوه بر این، برخی تحقیقات پیشنهاد کرده اند که مصرف مکمل های منیزیم و یا خوردن غذاهای غنی از منیزیم می تواند به کاهش شیوع گرفتگی عضلات پا در طول دوران بارداری کمک کنند. با پزشک خود مشورت کنید و اگر وی اجازه داد، به مقدار کافی غلات سبوس دار، حبوبات، میوه های خشک، آجیل و ... تهیه و مصرف نمایید. در نهایت، قبل از این که به رختخواب بروید، پاهای خود را برای جند لحظه بکشید، به خصوص ساق های پایتان را، چرا که آن ها بیشترین تمایل را به گرفتگی دارند.

اگر با گرفتگی عضلات از خواب بیدار شدید، چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر گرفتگی عضلات پا شما را از میزان خواب مورد نیاز در طول دوران بارداری محروم کرد، شما می توانید مدت زمان این گرفتگی را کوتاه تر کنید و از دردناک بودن آن بکاهید. سعی کنید ماهیچه ای را که دچار گرفتگی شده است، با خم کردن انتهای پایتان، بکشید، در حالی که این کار در ابتدا ممکن است، احساس خوبی را در شما به وجود نیاورد. شما همچنین می توانید ماهیچه تان را به آرامی ماساژ دهید تا به رفع گرفتگی آن کمک شود و یا این که یک پارچه یا حوله گرم بر روی پایتان بگذارید تا دردش آرام شود. برخاستن و راه رفتن برای چند دقیقه نیز می تواند به بهبود درد، کمک کند. هنگامی که دوباره به تخت برگشتید، سعی کنید پاهایتان را که یک بالش روی آن است، بلند کنید.

منبع: برگرفته از وب سایت pregnancy magazine

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.