10 رژیم غذایی در دوران بارداری

همه ما شاید بارها و بارها درمورد اهمیت رژیم غذایی در دوران بارداری و ثاثیری که می تواند بر نوزاد داشته باشد، شنیده ایم. اما تا به حال فکر کرده اید که این رژیم غذایی می بایست چگونه و شامل چه مواد غذایی باشد؟! به دلیل اهمیت این موضوع قصد داریم تا در این مقاله به معرفی 10 رژیم غذایی مهم دوران بارداری بپردازیم.

خبر قدیمی این است که رژیم غذایی شما در دوران بارداری بر سلامت نوزادتان اثر می گذارد و اما خبر جدید این است که خوردن چه چیزهایی در طول 9 ماه دوران بارداری می تواند بر سلامت نوزادتان تاثیر بگذارد؟ در ادامه 10 قانون تغذیه آسان در طول دوران بارداری که برای شما و جنین مفید است، ارائه می شود:

1. به اندازه کافی فولیک اسید دریافت کنید

شما پیش از بارداری، روزانه به 4 میلی گرم از این نوع ویتامین B (فولیک اسید) نیاز دارید. شما باید در 3 ماهه اول بارداری مصرف فولیک اسید را به 6 میلی گرم در روز افزایش دهید چرا که این کار خطر ابتلای نوزاد به نقص لوله های عصبی را از 50% به 70% کاهش می دهد. مطالعات جدید نشان می دهد که مصرف فولیک اسید یک سال پیش از بارداری و همچنین در سه ماهه دوم بارداری، خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد.

2. به اندازه دو نفر نخورید

نیمی از زنان باردار به دلیل این که به اندازه دو نفر غذا می خورند، در دوران بارداری به اضافه وزنی بیش از حد معمول دچار می شوند. در نتیجه خطر ابتلا به مسمومیت بارداری، دیابت بارداری و زایمان زودرس یا به دنیا آمدن نوزاد بزرگ افزایش می یابد.

3. ماهی بخورید

به اندازه کافی اسید چرب اُمگا 3 (DHA) مصرف کنید چرا که یک از مهمترین موادی است که می تواند سلامت جنین را تامین کند. اسید چرب اُمگا 3 در غذاهای دریایی و تخم کتان به وفور یافت می شود. اسید چرب اُمگا 3 می تواند سلامت مغز کودک شما را پیش از تولد تقویت دهد و منجر به بینایی، حافظه، مهارت های حرکتی و درک زبان بهتر در اوایل دوران کودکی شود. حداقل 340 گرم ماهی کم جیوه در هر هفته مصرف کنید و یا از مکمل اسید چرب اُمگا 3 استفاده نمایید.

4. از مصرف الکل پرهیز کنید

مشکلات رفتاری، ناتوانی در یادگیری، اختلال کمبود توجه، بیش فعالی یا رفتار پرخاشگرانه در کودکان می تواند نتیجه مصرف الکل مادران در طول دوران بارداری باشد.

5. آهن کافی دریافت کنید

نیاز به آهن در طول دوران بارداری تقریباً دو برابر، یعنی حدود 30 میلی گرم در هر روز، می شود. این مقدار آهن صرف افزایش 50 درصدی حجم خون و ذخیره سازی آهن جنینی می شود. آهن، اکسیژن را انتقال می دهد و کودک شما از یک منبع سالم بهره می برد. برای افزایش جذب آهن، غذاهای غنی از آهن را با ویتامین ث ترکیب کنید.

6. از باکتری های مضر اجتناب کنید

کودک خود را از باکتری های مضر، مانند: لیستریا، سالمونلا و ای-کُلای حفاظت کنید، چرا که هر کدام از این باکتری ها در موارد شدید می توانند منجر به سقط جنین و یا زایمان زودرس شوند. از مصرف پنیرهای نرم ساخته شده از شیر غیر پاستوریزه اجتناب کنید و همچنین از خوردن گوشت، مرغ، تخم مرغ و غذاهای دریایی خام یا نیم پز پرهیز کنید. دمای یخچال خود را زیر 4 درجه سانتی گراد نگه دارید و از مصرف غذاهایی که بیش از 2 ساعت در خارج از یخچال مانده اند، پرهیز کنید.

7. مصرف کافئین را محدود کنید

روزانه نوشیدن یک فنجان قهوه در طول دوران بارداری مجاز و قابل قبول است. مصرف کافئین کمتر در طول این دوران برای جنین بهتر است. مطالعات نشان داده اند که مصرف کافئین بیش از مقدار گفته شده می تواند منجر به سقط جنین شود.

8. از خوردن مواد غذایی کم ارزش اجتباب کنید

اگر شما به طور مداوم و به صورت افراطی سیب زمینی سرخ کرده مصرف می کنید، ممکن است فرزندتان در آینده به مصرف چنین غذاهایی اصرار بورزد. مطالعات نشان داده اند که مادرانی که در طول دوران بارداری به مصرف چنین غذاهایی روی می آورند، کودکانشان، مواد غذایی شور، شیرین، پرچرب و از نظر غذایی کم ارزش را ترجیح می دهند.

9. کلسیم مصرف کنید

حداقل 1000 میلی گرم کلسیم به طور روزانه مصرف کنید. کودکتان برای رشد دندان ها و استخوان هایش در سه ماهه دوم و سوم بارداری به کلسیم نیاز دارد. اگر شما در رژیم غذاییتان به اندازه کافی از کلسیم استفاده نکنید، ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی فرزندتان افزایش یابد.

10. فیبر مصرف کنید

یک رژیم غذایی سرشار از میوه جات، سبزیجات و غلات سبوس دار به پیشگیری از یبوست و بواسیر کمک می کند و همچنین شما احساس سیری می کنید، بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که شما پُرخوری کنید. مواد غذایی سرشار از فیبر به همراه ویتامین ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی برای رشد کودک ضروری است. حداقل 25 تا 35 میلی گرم فیبر به طور روزانه مصرف کنید.

منبع: برگرفته از وب سایت fit pregnancy

تست آنلاین: نمره اطلاعات عمومی شما در مورد تغذیه دوران بارداری چقدر است؟

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.