5 راه برای کاهش سوزش سر دل در طول دوران بارداری

دوران بارداری به دلیل شرایط ویژه ای که برای مادر به همراه دارد با تغییراتی همراه است. آگاهی نسبت به این تغییرات و شرایط ویژه کمک می کند تا با انجام رفتار های صحیح از پیامد های سوء آن جلوگیری کرد. مقاله ای که در ادامه می آید به بررسی 5 راه کاهش سوزش سر دل در طول دوران بارداری می پردازد.

سوزش سر دل هنگامی اتفاق می افتد که دریچه مری که یک عضله مسئول نگهداری محتویات معده در محل خود است، استراحت و یا نشت کند. در این هنگام دریچه مری باز شده و به اسید معده اجازه می دهد تا رو به بالا و به سمت مری جریان یابد.

زنان باردار به دو دلیل به سوزش سر دل دچار می شوند:

1. هورمون ریلاکسین که مسئول شل کردن مفاصل و بافت ها برای انتقال آسان تر مواد است، عمل هضم را کند می کند. بدین معنی که غذا برای مدت طولانی تری در معده باقی می ماند و باعث ترشح اسید معده بیشتر می شود.

2. جنین در حال رشد، بر معده و دریچه مری فشار وارد می آورد که این فشار شانس ورود اسیده معده به مری را افزایش می دهد.

در ادامه 5 راه که به زنان باردار برای تسکین درد سوزش معده کمک می کند، آمده است:

1. کم بخورید

پرخوری سوزش سر دل را تشدید می کند. هنگامی که شما باردار هستید، معده جای کمی برای بزرگ شدن دارد. لذا داشتن یک رژیم غذایی معقول، نه تنها سوزش سر دل را در کوتاه مدت رفع می کند بلکه در سراسر دوران بارداری نیز موثر واقع می شود. اضافه کردن وزن، بیش از مقدار توصیه شده، فشار بیشتری به شکم وارد می کند و در نتیجه منجر به سوزش معده می شود. به جای خوردن 3 وعده در طول روز، 6 وعده کوچک غذایی میل کنید. بدن شما وعده های غذایی کوچک تر را راحت تر هضم می کند.

2. غذاهای محرک را حذف کنید

غذاهایی که سوزش سر دل شما را تشدید می کنند، شناسایی کرده و آن ها را از رژیم غذاییتان حذف کنید. با وجود این که مواد غذایی منع شده ای به طور عمومی وجود ندارد، اما مصرف غذاهای اسیدی، مانند: مرکبات و گوجه فرنگی، غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند، شکلات، قهوه، نوشابه های گازدار و الکل، باعث سوزش سر دل می شوند.

3. غذاهای مایع بخورید

تمرکز بر غذاهای مایع نسبت به خوردن غذاهای جامد، کمتر باعث مشکل سوزش معده می شود چرا که غذاهای مایع در معده سریع تر حرکت می کنند. سوپ ها، اسموتی ها، ماست، میلک شیک ها، مخلوط پروتئین ها و پودینگ ها انتخاب های خوبی هستند. مایعاتی که مقدار فراوانی پروتئین دارند، مانند: شیر و دوغ، بیاشامید. هدف این است که مقدار کمتری غذای جامد بخورید، لذا غذاهای جامد را به آهستگی بخورید و بسیار بجوید تا زمانی که تقریباً به حالت مایع در آید.

4. خوب بخوابید

برای جلوگیری از سوزش سر دل شبانه، حداقل 3 ساعت قبل از خواب هیچ چیز نخورید. زیر سرتان را بلندتر کنید و یا ناحیه سر تخت را با قرار دادن چیزی زیر پایه هایش بالا بیاورید و اگر تا به حال به پهلوی چپ نمی خوابیدید، خوابیدن به پهلوی چپ را شروع کنید، چرا که با انجام کارهای فوق، اسید معده سفری دشوار به سمت مری خواهد داشت.

5. آنتی اسید مصرف کنید

آنتی اسید ها حاوی کلسیم، منیزیم و یا آلومینیوم هستند. کلسیم بیش از حد می تواند جذب آهن را مسدود کند و منجر به آنمی یا کم خونی شود، بنابراین ویتامین های دوران بارداری را همزمان با آنتی اسیدها مصرف نکنید.

از آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم استفاده نکنید چرا که می توانند موجب یبوست شود و حتی می توانند به مقدار زیادی سمی باشند. از داروهای حاوی آسپرین نیز اجتناب کنید. همچنین از مصرف آنتی اسیدهای حاوی بی کربنات سدیم و سیترات سدیم پرهیز کنید، چرا که منجر به احتباس آب در بدن می شود.

منبع: برگرفته از وب سایت fit pregnancy

10 رژیم غذایی در دوران بارداری

تست آنلاین: نمره اطلاعات عمومی شما در مورد تغذیه دوران بارداری چقدر است؟

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.