7 ماده غذایی مفید برای مغز نوزادان

رژیم غذایی و مواد خوراکی که ما مصرف می کنیم نقش و تاثیر مهمی بر سلامت ما دارند. این موضوع برای مادرانی که قصد باردار شدن دارند، به دلیل تاثیر بسزایی که می تواند بر سلامت نوزاد داشته باشد، از اهمیت دو چندانی برخوردار است. از اینرو در این مقاله به معرفی 7 ماده غذایی که برای مغز نوزادان مفید است، می پردازیم.

این نکته بسیار مهم است که نوزادان شروع خوبی در زندگی داشته باشند و به همین دلیل است که بسیاری از مادران، در طول دوران بارداریشان، غذاهای سالم مصرف می کنند، بیشتر ورزش می کنند، کشیدن سیگار و نوشیدن الکل را ترک می کنند. همان طور که می دانید، هر کاری که در طول این دوران انجام می دهید بر روی سلامت نوزاد متولد نشده تان و همچنین بعد از تولد وی تاثیر می گذارد. به طور خاص، مغز کودکتان در 3 سال اول زندگی به سرعت رشد می کند. برای اطمینان از این که فرزندتان تمام مواد مغذی را که برای قدرت حداکثری مغز نیاز دارد، دریافت می کند یا خیر، شما نیاز دارید که انوع مواد غذایی با بهترین ویتامین ها و مواد معدنی را برای تقویت سلامت مغز به وی ارائه دهید. آیا نمی دانید که از کجا باید شروع کنید؟ در ادامه بهترین مواد غذایی مفید برای مغز کودکتان معرفی شده است.

شیر مادر

مسلماً این نکته که شیر مادر بهترین نوع ماده غذایی برای کودکتان است، می تواند باعث خوشحالی شما باشد. شیر مادر دارای ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها، چربی ها، فاکتورهای رشد و پادتن های لازم برای رشد مناسب فرزندتان است. شیر مادر همچنین به نوزادان برای دفع بیماری ها کمک می کند. نوزادان سالم توانایی بهتری در یادگیری دارند. برخی مطالعات نشان داده اند که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند به نسبت نوزادانی که با مواد دیگری تغذیه می شوند، ضریب هوشی بالاتری دارند. لذا اگر می توانید، این به نفع شماست که نوزادتان را با شیر مادر تغذیه کنید.

سبزیجات برگی سبز رنگ تیره

این نوع سبزیجات، مقدار زیادی آهن و فولات (شکلی از ویتامین B) دارند که هر دو برای عملکرد بهینه مغز ضروری هستند. آهن به نوزادتان کمک می کند تا ارتباطات عصبی را تشکیل بدهد و از اختلالات حرکتی و روانی جلوگیری می کند. اسفناج یکی از معمول ترین نمونه های است که حاوی این مواد می باشد، اما سایر سبزیجات، مانند: انواع کلم و برگ چغندر نیز مقادیر بسیاری از این مواد مغذی را دارا هستند. این سبزیجات را بخارپز و پوره کرده و به نوزادتان بدهید. شما همچنین می توانید ترکیب این سبزیجات و غلات غنی شده با آهن را نیز امتحان کنید.

کدو

برای اطمینان از این که نوزادتان آهن مورد نیازش را جذب می کند، مقدار فراوانی ویتامین C ضروری است. برای به دست آوردن این ویتامین، کدو را امتحان کنید. چرا که کدو به همان اندازه که ویتامین A دارد، ویتامین C نیز دارد. کدو همچنین بافت نرم و سبکی برای نوزادان دارد و به طور طبیعی شیرین است. پوره کدو را به نوزادتان بخورانید و آن را با ادویه جات، گیاهان دیگر و پنیر مزه دار کنید.

توت

آنتی اکسیدان به محافظت از مغز نوزادان در برابر خطرات ناشی از رادیکال های آزاد، کمک می کند. مواد غذایی مانند انواع توت ها، سرشار از آنتی اکسیدان هستند. بلوبری ها مقدار فراونی آنتی اکسیدان دارند و رنگ آبی خود را از فلاونوئیدهایی به نام آنتوسیانین می آورند که برای چشم، مغز و دستگاه ادراری کودکتان مفید هستند. پوره بلوبری را با مقدار کمی ماست ساده ترکیب کرده و امتحان کنید.

آووکادو

چربی های سالم برای رشد و توسعه مغز ضروری است و آووکادو سرشار از چربی های اشباع نشده، مشابه با مقدار موجود در شیر مادر است. پوره آووکادو می تواند به برخی مواد غذایی، مانند: سیب و پنیر خامه ای اضافه شود.

نخود

نخود مقدار بسیار زیادی فیبر و آهن دارد و استفاده های فراوانی می توان از آن کرد. حُمُص یک غذای عالی است که می توانید آن را به راحتی برای نوزادتان درست کنید. تنها کافی است، پوره نخود را با سیر، لیمو و روغن زیتون مخلوط کنید.

گوشت و ماهی

گوشت، مقدار فراوانی روی، آهن و پروتئین دارد که همه این مواد برای سلامت مغز نوزادتان لازم است. ماهی سالمون نیز  سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب اُمگا 3 می باشد. پوره ماهی و گوشت را امتحان کنید. خورش نیز می تواند گزینه خوبی باشد، شما می توانید برخی گیاهان و ادویه جات را به منظور مزه دار کردن خورش به آن اضافه کنید.

منبع: برگرفته از وب سایت pregnancy magazine

10 رژیم غذایی در دوران بارداری

تست آنلاین: نمره اطلاعات عمومی شما در مورد تغذیه دوران بارداری چقدر است؟

 

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.