چه ارتباطی بین خواب و رشد کودکان وجود دارد؟

رشد کودکان به خصوص در سال های اولیه زندگی شان بسیار سریع اتفاق می افتد و عوامل متعددی از جمله تغذیه، خواب و ... مناسب و کافی در روند طبیعی رشد آن ها موثر است. در این مقاله به طور خاص به اهمیت خواب کودکان و تاثیرش بر رشد آنان و مشکلات احتمالی که در صورت عدم خواب کافی بدان مبتلا می شوند، می پردازیم.

داشتن خواب کافی برای کودکان بنا به دلایل بسیاری از جمله بازسازی انرژی برای ایجاد ارتباطات مغزی و همچنین سوختی برای رشد جسمانی، بسیار مهم و ضروری است. رشد یک فرایند پیچیده است که به چندین هورمون جهت تحریک رویدادهای مختلف بیولوژیکی در خون، اندام ها، عضلات و استخوان ها نیاز دارد. هورمون پروتئینی ترشح شده توسط غده هیپوفیز که هورمون رشد نامیده می شود، یک نقش کلیدی در این رویدادها بر عهده دارد. عوامل متعددی از جمله تغذیه، استرس و ورزش بر تولید هورمون رشد، موثرند، با این وجود، در کودکان، خواب مهم ترین عامل تولید هورمون رشد است. هورمون رشد در طول روز منتشر می شود، اما بیشترین میزان این هورمون در کودکان اندکی پس از به خواب عمیق رفتن، منتشر می شود.

کودکان به چه میزان خواب نیاز دارند؟

بچه های کودکستانی به 10 الی 12.5 ساعت خواب در شب نیاز دارند و کودکان دبستانی به 9.5 الی 11.5 ساعت خواب در شب نیاز دارند. نیاز به خواب تا حدودی شخصی است، به طوری که برخی کودکان نسبت به سایر همسالان خود به خواب کمتر یا بیشتری نیازمندند.

بدون خواب کافی، فرایند رشد می تواند به میزان بسیار زیادی کاهش یابد و یا متوقف شود. تولید هورمون رشد همچنین می تواند در کودکانی که دچار آپنه انسدادی خواب یا وقفه تنفسی در خواب هستند، مختل شود.

قد کودکتان می تواند تحت تاثیر کمبود خواب باشد. برخی کودکان به طور طبیعی موفق به تولید هورمون رشد کافی نمی شوند و کمبود خواب نیز این مشکل را بدتر می کند. کمبود هورمون رشد می تواند قدرت قلب و شش ها و همچنین عملکرد سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد (این مشکل با مصرف هورمون های مکمل قابل درمان است).

کودکانی که خواب کافی ندارند، تغییرات دیگری را نیز در میزان هورمون های در گردش در بدنشان نشان می دهند. هورمون های تنظیم کننده گرسنگی و اشتها می توانند در کودکان منجر به پُرخوری و تمایل به مصرف کربوهیدرات های پُر کالری شوند. کمبود خواب همچنین می تواند سوخت و ساز مواد غذایی را تحت تاثیر قرار دهد و مقاومت به انسولین را که به دیابت نوع 2 مرتبط است، تحریک کند.

کمبود خواب شبانه همچنین می تواند بر مهارت های حرکتی و تمرکز در طول روز که منجر به حوادث بیشتر، مشکلات رفتاری و عملکرد ضعیف در مدرسه می شود، تاثیر بگذارد.

از خواب خوب شبانه کودکتان مطمئن شوید

اکثر کودکان به خواب بیشتری از آن چه که والدینشان فکر می کنند، نیاز دارند. بد اخلاق بودن، بی حال بودن در طول روز، اِشکال در تمرکز در مدرسه، نمرات پایین و سخت بیدار شدن از خواب در صبح، همگی نشانه هایی است که ممکن است کودکتان، خواب و استراحت کافی نداشته باشد. برای کمک به این که کودکتان بیشتر بخوابد، راهکارهای زیر را انجام دهید:

  • زمان خواب ثابت و مشخصی را تعیین کنید. کودکانی که مدرسه می روند باید ساعت 8 الی 9 شب به رختخواب بروند و کودکانی که کوچکتر هستند و یا نیاز به خواب بیشتر دارند، زودتر از این زمان باید به رختخواب بروند.
  • یک روال معمول برای خوابیدن داشته باشید. این روال معمول کمک می کند تا بدن کودکتان نشانه های خوابیدن را دریافت کند. برای مثال: دوش گرفتن قبل از خواب، کتاب خواندن، صحبت کردن و یا آواز خواندن.
  • مطمئن شوید که اتاق کودکتان برای خوابیدن مناسب است. اتاق خواب باید تاریک و ساکت باشد.
  • تلویزیون و رایانه را در اتاق خواب کودکتان نگذارید.
  • از فعالیت های محرک قبل از خواب اجتناب کنید.
  • از همان برنامه زمانی که در طول هفته استفاده می کردید، در آخر هفته ها و ایام تعطیل نیز استفاده نمایید. هر از چند گاهی تنوع به اختلالات خواب بلند مدت منجر نمی شود، اما خواب های نامنظم می تواند به عادات خواب بد و محرومیت از خواب منجر شود.

منبع: برگرفته از وب سایت baby center

با روند طبیعی رشد حرکتی کودک خود آشنا شوید

راز تداوم حیات نوزادان در روز های اول تولد چیست؟

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.