چالش های تربیتی و راه حل ها (18): کودکم تنها به وسیله کالسکه به خواب می رود، چگونه این عادتش را تغییر دهم؟

در بخش مشاوره آنلاین وب سایت شهروند فردا، والدین و مربیان می توانند مشکلات و دغدغه های تربیتی خود را مطرح نموده و پاسخ آن را از رواشناسان و مشاورین شهروند فردا دریافت نمایند. در این چالش به ارائه راهکارهایی جهت ترک و تغییر عادت نامطلوب در کالسکه به خواب رفتن کودکان می پردازیم.

با سلام.

 دختر ۱۷ ماهه ای دارم که تا چند ماه پیش کولیک شدید داشته به همین دلیل در خواب مشکل دارد. خواب بعد از ظهر را در کالسکه شروع می کند و بعد در تختخواب می گذارمش. شب ها هم به دلیل نفخ چند بار بیدار می شود و برای خواب مجدد دوباره می خواهد در کالسکه بخوابد. نمی دانم چطور او را از عادت خوابیدن در کالسکه بگیرم و یاد بگیرد خودش بخوابد؟ آیا بگذارم گریه کند و در تختش بخوابد؟ ممنون از کمک شما.

پاسخ مشاورین و کارشناسان شهروند فردا:

سلام  مادر عزیز

پیش از این در مقاله ای در مورد خواب کودکان، به مواردی کلی اشاره شد که والدین با به کار گیری آن ها کیفیت و کمیت خواب فرزندان خود را بهبود ببخشند.

زمانی که کودکان برای خواب به شیوه ای خاص عادت می کنند، باید به تدریج با جایگزین کردن مناسک خواب به نوعی دیگر، این عادت را تغییر داد. برای این کار بهتر است مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  1. زمانی تصمیم به تغییر عادت او بگیرید که خودتان می توانید برایش بیشتر از قبل وقت بگذارید و درگیر کار و یا شرایط استرس زای به خصوصی نیستید.
  2. انرژی او را کاملاً در روز خالی کنید.  کلید طلایی تسریع این روند خالی شدن تمام انرژی فرزندتان است. طی یک الی دو هفته ای که قرار است، آیین جدیدی برای خواب کودکان اجرا کنید، در طی روز حسابی او را مشغول کارهای مورد علاقه اش کنید و حتما عصر او را به پارک ببرید تا حسابی بدود و برای درخواست شیوه قبلی (کالسکه) اصراری نکند و خوابیدن نیاز اصلی او باشد.
  3. در این مدت سعی نکنید، رفتار نامطلوب دیگری از کودک تان را اصلاح کنید.
  4. سعی کنید برای خواب بعد از ظهر که کودکان منعطف تر هستند، در تغییر روتین خوابشان، کالسکه را همراه خود بیرون نبرید و به جای آن یک جفت کفش جذاب که مثلا هنگام راه رفتن چراغ هایش روشن می شود، تهیه نمایید که تشویق به راه رفتن شود. از مادربزرگ و یا خاله و عمه برای همراهی و سرگرمی فرزندتان کمک بگیرید. وقتی به خانه رسیدید برای کم کردن بهانه گیری، او را روی پایتان بگذارید و تکان دهید تا به خواب رود. ممکن است غر بزند و بهانه گیری کند اما صبور باشید و البته مهربان و قاطع.
  5. سعی کنید که فرزندتان دیگر کالسکه را نبیند تا تداعی کالسکه و خواب برایش از میان برود. قاطعانه ولی توام با مهربانی به او بگویید که «حالا که می توانی این قدر خوب راه بروی و بدوی و بازی کنی، دیگر کالسکه را جمع کردم». و فقط در برابر بهانه جویی بگویید «نیستش». «اما مامان لالایی می خونه و قصه میگه».
  6. در مورد خواب شب هم از مواردی که در مقاله مربوط به خواب ارائه شده استفاده کنید و هر زمان فرزندتان بیدار شد و درخواست کالسکه کرد، بگویید "نیستش". برای به خواب رفتن به او کمک کنید. می توانید آرام روی شانه اش بزنید و لالایی زمزمه کنید. روی پا بگذارید و تکانش دهید. بغل بگیرید تا آرام شود و کمی آب به او بدهید و دوباره در تختش بگذارید. به او نشان دهید که کنارش هستید تا آرام بگیرد و بتواند دوباره بخوابد.

در نهایت این که:

مهربان و صبور باشید. ممکن است شب های اول شروع به تغییر عادت فرزندتان حسابی کلافه تان کند. اما مطمئن باشید صبر و قاطعیت شما به نفع فرزند و خود شماست. و به مرور او متوجه می شود که چیزی تغییر کرده و خودش را با وضعیت موجود وفق می دهد. 

چالش های تربیتی و راه حل ها (10): با دیر به خواب رفتن و بیدار شدن های پی در پی فرزندم چه کنم؟

اینفوگراف: 17 راه برای خواباندن نوزادان

فرزندمان می خواهد در رختخواب ما بخوابد، چه کار کنیم؟

چه ارتباطی بین خواب و رشد کودکان وجود دارد؟

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.