برای جلوگیری از چاقی کودکتان باید چه کار کنید؟

امروزه با صنعتی و ماشینی شدن امور، بیماری چاقی در کودکان، به یک معضل جدی تبدیل شده است. چاقی در کودکان عوامل گوناگونی دارد اما والدین با مد نظر قرار دادن علل پیدایش چاقی و همچنین راهکار های مختلف جلوگیری از این بیماری می توانند مانع از بروز آن در کودکانشان شوند. از این رو، در مقاله ای که در ادامه می آید، به معرفی علل چاقی در کودکان و همچنین عوامل جلوگیری کننده از این بیماری می پردازیم.

موضوع چاقی کودکان یکی از دغدغه های مهمی است که در سال های اخیر گریبان گیر خانواده ها و والدین بوده است. در این رابطه می توان از عوامل مختلفی نظیر آپارتمان نشینی، عدم انجام فعالیت های ورزشی و کم تحرکی، رژیم های نامناسب غذایی و ...  یاد کرد، اما مسئله مهم تر نقش و مسئولیت کلیدی والدین در ارتقاء و بهبود این معضل است.

چاقی در کودکان دارای اثرات منفی نظیر: مشکلات سلامت (دیابت، آسم، فشار خون بالا)، کوتاه شدن طول عمر، مختل شدن رشد طبیعی و مشکلات اجتماعی (کودکان چاق ممکن است، منزوی و یا قربانی شوند و یا مورد تبعیض قرار گیرند) می باشد. این اثرات منفی وظیفه و مسئولیت والدین در پرداختن و رسیدگی به این موضوع را دو چندان می نماید. والدین می توانند با آگاهی و انجام کارهای زیر از چاقی کودک خود جلوگیری نمایند.

به سلامت مواد غذایی که پیش از بارداری و هنگام بارداری می خورید، توجه کنید:

  • وزنتان را متناسب نگه دارید و پیش از بارداری و در هنگام بارداری سیگار نکشید.
  • با پزشکتان جهت غربالگری دیابت در طول دوران بارداری مشورت کنید.

به مواد غذایی که کودکتان می خورد، توجه کنید:

  • اگر امکان دارد، کودکتان را منحصراً 6 ماه با شیر مادر تغذیه کنید و حداقل تغذیه با شیر مادر را تا یک سال ادامه دهید.
  • در حدود 6 ماهگی به کودکتان غذاهای سالم و متنوعی ارائه دهید.
  • به کودکتان اجازه ندهید که آگهی ها و تبلیغات غذاها و نوشیدنی های ناسالم را ببیند.
  • به کودکتان پیش از زمان خواب، هله هوله و قاقا لی لی ندهید.
  • سعی نکنید که کودک ناراحتتان را با استفاده از مواد غذایی آرام کنید (مگر این که ناراحتی او به دلیل گرسنگی باشد).

به چگونگی غذا خوردن کودکتان، توجه کنید:

  • نشانه های سیری یا گرسنگی را در کودکتان دنبال کنید.
  • کودکتان را به آهسته خوردن غذا تشویق کنید.
  • هنگامی که کودکتان سیر است، وی را مجبور به تمام کردن بشقابش نکنید.

به میزان خواب کودکتان توجه کنید:

  • مطمئن شوید که کودکتان نسبت به سنش به میزان کافی می خوابد.

به فعالیت جسمانی کودکتان توجه کنید:

  • به کودکتان فرصت های زیادی جهت بازی در محیط بیرون بدهید.
  • به وسیله صرف وقت برای بازی با کودکتان، وی را تشویق به فعالیت کنید.
  • قوانینی را جهت اطمینان از این که کودکتان زمان زیادی را صرف استفاه از صفحه های نمایش نمی کند، تنظیم کنید.
  • تماشا و استفاده از صفحه های نمایش را در هر روز به کمتر از 2 ساعت محدود کنید.
  • تلویزیون را در طول روز خاموش کنید.

به وزن کودکتان توجه کنید:

  • مطمئن شوید که پزشک فرزندتان، به طور منظم، کودکتان را برای اضافه وزن و به دست آوردن سریع وزن، معاینه می کند.

در نهایت این که:

 به خاطر داشته باشید، یکی از بهترین راه ها برای دور نگه داشتن کودکتان از معضل چاقی وتشویق به غذا خوردن سالم این است که شما به عنوان والدین،  نقش یک  الگوی خوب را برای او ایفاء کنید. 

منبع: بر گرفته از دانشنامه early childhood development

چگونه میزان و نحوه استفاده کودکان از صفحه های نمایش را مدیریت کنید؟

چه ارتباطی بین خواب و رشد کودکان وجود دارد؟

10 رژیم غذایی در دوران بارداری

ویدئو: چرا باید سرعت زندگیمان را کم کنیم؟

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.