حروف الفبا و اعداد را از چه زمانی به کودکانمان آموزش دهیم؟

در این مقاله شما همراهان عزیز با اهمیت توجه به سن یادگیری کودکان و نحوه آموزش مفاهیم آشنا خواهید شد.

کودکان امروز  بیش از هم سالان خود در گذشته، با افراد بزرگسال در ارتباط اند، از این رو، رفتار و گفتار بزرگانه دارند، بچگی نمی کنند و البته در عین حال هیچ درکی از رفتار و گفتار خود ندارند بلکه فقط به تقلید از بزرگ تر ها می پردازند. از طرفی دیگر این روزها، تب تبلیغات تلویزیونی و مراکز آموزشی درباره آموزش حروف الفبا، کلمات و اعداد به کودکان پیش از سنین مدرسه داغ داغ است و والدین تحت تاثیر این تبلیغات قرار گرفته و دوست ندارند فرزندشان از سایر کودکان عقب بیافتند. ولی یک سوال اساسی در این جا مطرح می شود که آیا آموزش الفبا، کلمات و اعداد به کودکان قبل از رسیدن به سن یادگیری این مفاهیم درست است؟

 تاثیر تبلیغات بر تصمیم گیری والدین: 

بسیاری از کودکستان ها و مهدکودک ها اداعای داشتن برنامه های مشخص آموزشی داشته و بر اساس آن به کودکان بسیار خردسال، شمارش، حفظ کردن حروف الفبا و مفاهیم مختلف را آموزش می دهند. متاسفانه باید گفت این همه تاکید بر فعالیت های آموزشی، صرفاً فشار شدید جو عمومی جامعه برای وادار کردن کودکان به یادگیری هر چه بیشتر و سریع تر است. این مسئله باعث شده والدینتحت   فشارهایی از سوی دوستان، همسایه ها، و  تبلیغات رسانه های جمعی کودکان دو، سه و یا چهار ساله خود را وادار به یادگیری اشکال، رنگ ها، حروف الفبا و اعداد (قبل از سن مناسب یادگیری این مفاهیم) نموده و اگر این اتفاق نیافتد احساس ناراحتی می کنند. (برای آگاهی بیشتر در این زمینه ویدئو انقلاب یادگیری را مشاهده نمایید)

اگر چه امکان آموزش فهرستی از اعداد و حروف وجود دارد ولی کودک تنها قادر به حفظ و بازگو کردن این فهرست خواهد بود و درکی از چنین آموزش اهایی ندارد. به طور معمول درک چنین مفاهیمی تا سن چهار الی شش سالگی شروع نمی شود. شاید یک کودک چهار ساله بتواند اعداد را بشمارد ولی او  درک نمی کند که عدد شش بازنمودی از شش وسیله است. یادگیری این چنینی مثل این است که از حفظ قطعه ای به زبان خارجی بخواند ، بدون این که معنی کلمات آن را بداند.

ضرورت توجه به سن یادگیری: 

هیچ کودکی قبل از آن که به آمادگی لازم برسد، نمی تواند درک مفاهیم را بیاموزد. کودک به تدریج با استفاده از اشیا، تجربه کسب می کند، از والدین خود و دیگران سوال می کند، محیط اطراف خود را مشاهده و کشف می کند، یاد می گیرد که کلمات و اعداد چه معنایی دارند. اگر کنجکاوی ذاتی او مورد تشویق قرار گیرد و موادی برای آزمایش کردن در دسترس داشته باشد، به راحتی می تواند مفاهیم را یاد بگیرد. اما ممکن است تاکید بر آموزش زود هنگام، او را دلسرد کند و اشتیاق ذاتی او را به یادگیری از بین ببرد. والدین باید صبر کنند تا فرزندشان به یادگیری حروف، کلمات و مفاهیم علاقه نشان دهد و سپس آن چه را که توانایی انجامش را در او می بینند، ادامه دهند.

چگونه و چه زمانی این مفاهیم را به کودکانمان آموزش دهیم؟

نیازی نیست که مراکز آموزشی و والدین، مقادیر زیادی از وسایل آموزشی را برای کودکان خردسال تهیه کنند. رنگ ها، شکل ها، اعداد و کلمات جزئی از همه کارهایی است که کودکان انجام می دهند و به همین دلیل آن ها به طور طبیعی این موارد را یاد می گیرند. کودک هر روز چنین جملاتی را می شنود، ماهی را قرمز کن، سه تا از ماشین هایت را بیاور.

او می بیند که بزرگتر ها چیزهایی را می شمارند، مطالعه می کنند و در هر جایی اعداد و حروف را مشاهده می کند. وقتی والدینش برایشان کتاب می خوانند و با صبر و حوصله داستان های مورد علاقه اش را تکرار می کنند، به طور طبیعی به سوی باسواد شدن جهش می کند.

به تدریج چنین سوالاتی را از کودکتان خواهید شنید، «این چند تاست؟»، «این چه رنگی است؟»، «این چه می گوید؟». او با صدای بلند اعداد را می شمارد. ابتدا بدون ترتیب اعداد را می شمارد و حروفی را بر روی کاغذ می نویسد. سعی نکنید اشتباهات او را تصحیح کنید، در عوض او را تشویق کنید، بشمارد و بنویسد. او خود به خود و بدون هیچ فشاری، چیزهایی یاد می گیرد، زیرا به این کار علاقه دارد و برای انجام آن انگیزه دارد. سپس این یادگیری در مهدکودک، پیش دبستان و کلاس اول ادامه پیدا می کند و شما شاهد این هستید که او با گام های بلند به سوی سوادآموزی و یادگیری ریاضیات پیش می رود و رشد می کند.

منبع:

برگرفته از کتاب راهنمای کامل والدین 1 نوشته رابین گلداستین و جنت گالانت.

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.