سرگرمی های دیجیتال کودکان را باهوش تر می کند یا سرگرمی های بیرون از خانه؟

در عصر دیجیتال کودکان بازی های خارج از خانه را فراموش کرده اند و به طور مداوم با وسایل الکترونیکی سرگرم هستند. اگر به دنبال راهی برای جلوگیری از چاقی، استرس، عدم رشد اجتماعی و ... فرزندتان هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا به شما راهکارهایی را جهت برقراری تعادل بین بازی های داخل خانه و خارج از خانه فرزندتان معرفی کنیم.

امروزه کودکان زمان زیادی را با لپ تاپ ها، تبلت ها و تلفن های هوشمند سپری می کنند. مشکل این جا است که آن ها کودک هستند و توسط دستگاه های دیجیتالی کنترل می شوند. آن ها دیگر داد و فریاد نمی کنند، به این ور و آن ور نمی روند، با لباس های کثیف یا خراشیده پس از بازی کردن در بیرون به خانه نمی آیند. آن ها ماجراجویی نمی کنند، اما در عوض وقت خود را صرف بازی های دیجیتالی می کنند و بدین علت دور کمرشان افزایش می یابد و مبتلا به چاقی می شوند.

آیا شما می خواهید که کودکتان، تجربه های سرگرم کننده و خوشی های خارج از خانه را تجربه کند؟ اگر چه بازی در خانه امن تر است و کودکان کمتر در خطر قلدری، سوء استفاده و تصادف هستند، اما بازی در خارج از خانه، فقط سرگرم کننده نیست، بلکه از مشکلات سلامت کودکتان نیز جلوگیری می کند.

خطرات سلامتی ناشی از فقدان فعالیت بدنی در کودکان

نشستن مداوم در جلوی تلویزیون و استفاده مداوم از تبلت ها و گوشی های هوشمند، خطرات سلامتی جدی زیر را در بر دارد:

  • چاقی
  • عقب افتادگی در رشد اجتماعی
  • استرس
  • کاهش رشد شناختی
  • افزایش آسیب پذیری نسبت به اختلال بیش فعالی و نقص توجه، افسردگی و کاهش دید

در عصر اینترنت، بازی های کامپیوتری و تلویزیون دشوار است که کودکان را به بازی بیرون از خانه ترغیب کنید. اما با نکاتی که در ادامه می آید، والدین می توانند تعادلی بین بازی های داخل خانه و خارج از خانه برقرار کنند.

1. عادت های سالم خانواده را تلقین کنید

فعالیت بدنی را بخشی از روال روزانه خانواده تان کنید. همه خانواده می توانند با هم به یک پیاده روی لذت بخش بروند و یا بعد از شام توپ بازی کنند. برای رفتن به مکان های نزدیک، پیاده روی را به جای رانندگی کردن انتخاب کنید. با یکدیگر دوچرخه سواری کنید. چنین فعالیت هایی، منبع کافی ویتامین دی را که برای ایمنی و سلامت استخوان های ضروری است، تضمین می کند.

2. کودکتان را به جمع آوری مجموعه های طبیعی تشویق کنید

کودکتان را تشویق کنید تا یک سرگرمی و یا یک مجموعه مرتبط با طبیعت داشته باشد. او می تواند سنگ جمع آوری کند، حشرات و یا گل ها و گیاهان را تماشا کند. شما همچنین می توانید کودکتان را ترغیب به سفالگری کنید و به او پیشنهاد دهید که مصنوعات سفالی اش را با عناصر طبیعی همچون برگ، گل و یا سنگ ریزه تزئین کند. این کار قوه خلاقیت و تخیل او را تحریک می کند.

3. از مساعد بودن محیط بازی اطمینان حاصل کنید

مطمئن شوید که محیط بازی عاری از هر گونه شی مضر و تیز است، به طوری که کودکتان صدمه نبیند و مجهز به نرده و حفاظ ایمنی باشد. شما می توانید در حیاط خانه تان چادر بزند و برای کودکتان و دوستانش خوراکی، اسباب بازی و کتاب فراهم کنید. برای کودکتان سطل و بیل برای شن بازی، دوچرخه یا سه چرخه، حلقه، توپ، طناب و ... فراهم کنید.

4. در کلاس های ورزشی ثبت نام کنید

کودکتان را ترغیب کنید که حداقل به یک کلاس ورزشی برود. سعی کنید ورزش مورد علاقه کودکتان را مشخص کنید. با افراد معروف آن رشته ورزشی آشنا شوید و پوستر آن ها را بگیرید و مسابقه های ورزشی را به همراه کودکتان تماشا کنید و تیم مورد نظر را تشویق کنید. این کار باعث افزایش علاقه کودکتان به ورزش می شود.

5. سرگرمی خارج از خانه ترتیب دهید

از دوستان و همسایه هایتان به همراه کودکانشان برای یک سرگرمی خارج از خانه، دعوت به عمل آورید. بازی هایی با والدین و کودکانشان ترتیب دهید. چنین رقابت هایی میل کودکان به بازی و مشارکت کردن را افزایش می دهد و آن ها را تشویق به بیرون رفتن از خانه و ورزش کردن می کند. این کار مهارت های اجتماعیشان را بهبود می بخشد، اعتماد به نفسشان را افزایش می دهد و روحیه کار گروهی را توسعه می دهد.

6. با یکدیگر کاوش کنید

دوست کودکتان برای بازی های خارج از خانه شوید. بازی هایی همچون شکار گنج و یا تطبیق دادن برگ ها با درختان را انجام دهید. به کوهپیمایی بروید، اردو بزنید، ورزش های آبی انجام دهید. کودکتان را به باغ وحش ببرید و به او اجازه دهید که به حیوانات خانگی غذا بدهد. این کارها، خلاقیت و مهارت حل مساله را در وی تحریک می کند.

7. به یک الگوی فعال تبدیل شوید

تا زمانی که شما به تلویزیون و یا تلفن همراهتان چسبیده باشید، کودکتان انگیزه کمی برای حرکت دارد. برنامه های خوبی برای بیرون رفتن، مانند: پیک نیک و یا انجام بازی های ورزشی بریزید. به احتمال زیاد کودکتان از شما پیروی خواهد کرد.

8. کودکتان را در کارهای خارج از خانه درگیر کنید

به کودکتان اجازه دهید، میوه ها یا سبزیجات را بچیند، گیاهان را آبیاری کند، علف های هرز را بچیند، ماشین را بشوید، لباس ها را روی بند، پهن کند و یا گیره لباس ها را به شما بدهد. این کارها، مهارت های حرکتی او را بهبود می بخشد.

9. یک خانه درختی بسازید

خانه های درختی برای برگزاری بازی های خارج از خانه عالی هستند. به کودکتان اجازه دهید که بازی های خارج از خانه را در آن جا انجام دهد.

10. یک جدول زمانی دقیق تهیه کنید

به کودکتان کمک کنید تا برنامه روزانه خود را شامل تماشای تلویزیون، کتاب خواندن، درس خواندن، بازی خارج از خانه و ... را در جدول بنویسد. زمان بازی های کامپیوتر ی را به نیم ساعت تقلیل دهید. خستگی خود را بهانه نکنید تا تلفن همراهتان را به کودکتان بدهید.

در نهایت این که:

ذهن کودکان نرم و انعطاف پذیر است، لذا آن ها را از مضرات ماندن بیش از حد در خانه و استفاده بیش از حد از تلویزیون و بازی های کامپیوتری آگاه کنید. مشاهده کودکانی که به دلیل استفاده از تلفن همراه یا تلویزیون عینکی شده اند، بسیار ناراحت کننده است. خطر عفونت های ناشی از تلفن های همراه و تبلت های آلوده را فراموش نکنید، آن ها در حقیقت از کاسه توالت نیز آلوده ترند. بنابراین خودتان در برابر این وسایل مقاومت کنید و به کودکتان اجازه دهید که روی چمن ها غلت بزند، شن بازی کند، با دستانش، گل ها را لمس کند، با پرندگان صحبت کند و در آب شلپ شلوپ کند. فریاد بزند، تاب بازی کند، مسابقه بدهد، کوه نوردی کند.

منبع: برگرفته از وب سایت being the parent

7 راه برای جدا کردن کودکان از تکنولوژی

چگونه میزان استفاده فرزندانمان از تلویزیون، بازی های رایانه ای و اینترنت را کنترل کنیم؟

چگونه از اعتیاد فرزند نوجوانمان به اینترنت جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از چاقی کودکتان باید چه کار کنید؟

10 راهکار برای این که کودکتان را اجتماعی کنید

 

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.