با کودکانی که کابوس می بینند، چه کار کنیم؟

آیا تا به حال شده کودکتان با وحشت و ترس از خواب بپرد و متوجه شوید که کابوس دیده است؟ آیا علت کابوس دیدن وی را متوجه شده اید؟ در چنین مواقعی چه اقداماتی انجام داده اید؟ مقاله ای که در ادامه می آید، به 5 اقدامی که باید به هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید، اشاره می کند.

کابوس ها بر خلاف وحشت های شبانه می توانند هم برای کودکان و هم برای والدین آن ها بسیار وحشت زا باشند و اغلب ناشی از احساس ناامنی، اضطراب، ترس یا نگرانی هستند. این حالات، واکنش های شایع و طبیعی ترس، نسبت به رویاهای ترسناک هستند که معمولاً در حدود 3 سالگی آغاز می شوند و اوج آن ها بین 4 تا 6 سالگی است. دختران تا حدی دیرتر از پسران به آن دچار می شوند. کابوس ها از جهات دیگری نیز با وحشت های شبانه تفاوت دارند. کودک ممکن است عرق کند، جیغ بکشد و نفس نفس بزند. در چنین حالتی می توان سریعاً او را از خواب بیدار کرد. کودک معمولاً بعد از بیدار شدن، دست کم بخشی از خوابی را که دیده است، به یاد خواهد آورد. کابوس ها می توانند در اثر بیماری، درد، هیجان بیش از حد، ترس، اضطراب، برنامه های خشن تلویزیون و یا کم توجهی والدین نسبت به کودک ایجاد شود. با این که معمولاً کودکان نمی توانند دقیقاً بگویند که چه چیزی آزارشان می دهد، اما والدین می توانند از روی رفتارها و گفتگوهایی که با آنان انجام می دهند، سرنخ هایی به دست آورند. علت هر چه باشد، این امر صحت دارد که کودکان مضطرب، نگران و یا کودکانی که احساس ناامنی می کنند، بیشتر کابوس می بینند. در ادامه 5 اقدامی که باید به هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید، به شما معرفی می کنیم.

1. کودکتان را آرام کنید و به او اطمینان خاطر دهید

معمولاً بیشترین کاری که والدین می توانند برای کودکانی که دچار کابوس می شوند، انجام دهند این است که او را بیدار و آرام کنند و به او اطمینان خاطر بدهند که همه چیز در امن و امان است. کودکتان را در آغوش بگیرید و نوازش کنید، ولی زیاد در مورد کابوس صحبت نکنید و مساله را بزرگ نکنید، زیرا ممکن است کودکتان یاد بگیرد که با استفاده از این روش جلب توجه کند. همچنین مهم نیست که در این هنگام درباره موضوع کابوس صحبت کنید.

2. از هیجان بیش از حد جلوگیری کنید

تمام کودکان باید قبل از خواب، آرام بگیرند. از این رو، خوب است که پیش از خواب به کودکتان اجازه دیدن برنامه های تحریک آمیز یا ترسناک تلویزیونی را ندهید و برای وی داستان های ترسناک تعریف نکنید و همچنین به او اجازه فعالیت های بدنی زیاد را ندهید.

3. در مورد مشکلات، ترس ها و نگرانی های کودکتان با وی گفتگو کنید

با استفاده از نکاتی که از حرف ها و پاسخ های کودکتان در می یابید، سعی کنید زمینه های اصلی ناراحتی وی را بیابید. در طول روز درباره کابوس های کودکتان با وی صحبت کنید و بکوشید ترس ها و نگرانی هایش را از بین ببرید. همچنین دور اندیش باشید و سعی کنید به تدریج کودکتان را برای حوادث رنج آور آماده کنید. برای مثال، می توانید کودکتان را بعد از یک سفر و یا تعطیلات، به مهدکودک ببرید، تا رفتن به مهدکودک برای او کمتر تنش زا باشد. معمولاً ترس های کودکان به دلیل بی اطلاعی آنان است.

4. در مورد کابوس های تکراری وارد عمل شوید

اگر کودکتان یک کابوس را مرتباً می بیند، ممکن است از مساله خاصی رنج می برد. کودکتان را تشویق کنید تا در مورد کابوس ها صحبت کند و در روشنایی روز آن را به صورت یک نمایش که البته پایان خوشی دارد، به اجرا بگذارید.

5. تدابیری به کودکتان بیاموزید

در مورد کودکان بزرگ تر، این احساس که وسیله ای برای دفاع در مقابل کابوس ها دارند، اغلب مفید واقع می شودد. برای مثال، برخی کودکان خردسال با زره به رختخواب می روند تا در مقابل اژدها و غول ها از خود محافظت کنند، برخی دیگر با روشن گذاشتن یک چراغ احساس امنیت می کنند و برخی دیگر با دعا خواندن از خدا می خواهند که آنان را در مقابل شیرها و ببرها محافظت کنند. بدین ترتیب آن ها خواب های ترسناک کمتری می بینند.

منبع: برگرفته از کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم، نوشته استفن گاربر

با کودکانی که کابوس می بینند، چه کار کنیم؟

چه ارتباطی بین خواب و رشد کودکان وجود دارد؟

فرزندمان می خواهد در رختخواب ما بخوابد، چه کار کنیم؟

چگونه به کودکتان کمک کنید تا بر ترس هایش غلبه کند؟

8 راهکار برای مقابله با ترس کودکان از تزریق (آمپول)

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.