چگونه به کودکانی که صبحانه نمی خورند، کمک کنیم؟

همان طور که می دانید، صبحانه مهم ترین وعده غذایی به حساب می آید. اما با وجود این که بر خوردن صبحانه تاکید بسیاری شده است، برخی کودکان به خوردن صبحانه تمایلی نشان نمی دهند. این امر نه تنها بر رشد و یادگیری کودک اثر می گذارد، بلکه تنش و درگیری دائمی بین مادر و کودک بر سر خوردن یا نخوردن صبحانه روح و روان آن ها را آزرده خواهد کرد. از این رو، در مقاله پیش رو، به معرفی 10 راهکار جهت صرف صبحانه توسط کودکان می پردازیم.

آیا کودک شما ترجیح می دهد که صبحانه نخورد؟ آیا هر روز صبح سر این مساله که کودک قبل از رفتن به مدرسه یا بازی، غذای کافی بخورد، درگیری دارید؟ نگاه دقیقی به عادت های صبحانه خود بیندازید، زیرا الگوی خوب، بهترین معلم است. اگر هر روز سر میز می نشینید تا صبحانه لذیذی صرف کنید، بدون شک فرزند شما نیز چنین خواهد کرد. سعی کنید همگی با هم و به شکلی خوشایند و بدون عجله صبحانه بخورید. سعی کنید از صبحانه لذت ببرید و نشان دهید که واقعاً خوشحالید. اگر با وجود نشان دادن یک الگوی خوب، هنوز کودکتان از خوردن صبحانه امتناع می کند، آن را تبدیل به یک درگیری شدید بین خودتان نکنید. به جای آن می توانید از راه حل های زیر استفاده کنید.

1. صبحانه را جالب کنید

سعی کنید زمان کافی را برای یک صبحانه مفرح در نظر بگیرید. سعی کنید صبحانه را لذت بخش کنید، صبحانه نباید صرفاً موقعیتی باشد که مواد غذایی را به زور فرو دهید. برای مثال کودکان خردسال از این که لیوان و فنجان مخصوص به خودشان را داشته باشند، لذت می برند. آن ها از این که با تزیین قسمتی از نان با مقداری پنیر و درست کردن یک شکل خنده دار در آراستن سفره شرکت کنند، سرگرم می شوند. به کیک صبحانه کِرِم اضافه کنید و با شکلات روی آن شکل های جالب بکشید تا کودکتان از خوردن آن لذت بیشتری ببرد.

2. به کودکتان اجازه دهید که در برنامه ریزی صبحانه کمک کند

اگر به کودکتان اجازه دهید که در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه کمک کند و یا این که هنگام خریدن لوازم صبحانه شما را همراهی کند، با علاقه بیشتری سر میز صبحانه حاضر خواهد شد. ما فرض را بر این گذاشته ایم که شما مسائل تغذیه ای را در نظر گرفته اید.

3. بر طبق عادت عمل نکنید

اگر کودکتان غذاهای معمول را نمی خورد، غذاهای دیگری را امتحان کنید. شیر برای کودکتان تهیه کنید و به او اجازه دهید که فقط غذای مایع بخورد. مقداری کره بر روی قطعات سیب بمالید و یا پنیر را با یک لیوان شیر به او بدهید. وقتی کودک از نظر تغذیه ای تامین شود شکل غذای داده شده، چه اهمیتی دارد؟

4. صبحانه را مختصر کنید

اگر کودکتان ناهار را به صبحانه ترجیح می دهد، به او یک صبحانه مختصر و یک ناهار مفصل بدهید. این برنامه در حالتی که صبحانه انرژی کافی را برای تمام مدت صبح فراهم کرده است و تا هنگام ناهار، کودکتان کمبود انرژی ندارد، مشکلی ایجاد نمی کند.

5. غذاهای مختلفی تهیه کنید

غذاهای جدیدی را هر چند وقت یک بار به برنامه صبحانه اضافه کنید تا از یکنواختی جلوگیری شود. اگر کودکتان ناگهان از خوردن غذایی که قبلاً دوست داشته است، امتناع کرد، آن را به زور به او ندهید. برای مدتی آن را کنار بگذارید و سپس به تدریج و با ظرافت، مجدداً آن را به برنامه غذایی او اضافه کنید. برای صبحانه روی غذاهای مشخصی تعصب نداشته باشید.

6. موقع صرف صبحانه با کودکتان همراه شوید

کودکان خردسال نباید هنگام صبحانه تنها رها شوند، حتی کودکان بزرگتر نیز دوست دارند، همراهی داشته باشند. اگر نمی توانید هنگامی که کودکتان صبحانه می خورد، با او سر میز بنشینید، در اتاق بمانید و در کنار او عروسک یا حیوان پارچه ای برای همراهی در صبحانه خوردن قرار دهید.

7. دانه های خوراکی را بسته بندی کنید

یک دانه خوراکی مانند ذرت بو داده را با کمک کودکتان انتخاب کنید و سپس آن را به اندازه های مناسب داخل کیسه های پلاستیکی تمیز بریزید. در هر بسته  یک جایزه مانند عکس برگردان، بلیط رفتن به یک مکان دیدنی (موزه یا باغ وحش) بگذارید. کودک هنگامی جایزه را می برد که تمام غذا یا مقدار معینی از آن را که قبلاً روی آن توافق شده است، بخورد.

8. با کودکتان خانه سازی کنید

در ازای هر لقمه از صبحانه که کودکتان می خورد، به او یک آجر خانه سازی بدهید. هنگامی که کودکتان صبحانه اش را خورد، می تواند از این آجرها برای ساختن یک قلعه استفاده کند یا این که اگر کودکتان دوست دارد، به او اجازه دهید که هنگام صرف صبحانه قلعه اش را بسازد.

9. نقاشی بکشید

به کودکتان اجازه دهید، هر بار که یک لقمه غذا می خورد، با ماژیک یا مداد رنگی روی یک کاغذ نقاشی بکشد. او را تشویق کنید که در حالی که صبحانه اش را می خورد، یک نقاشی را تمام کند. شما نیز می توانید روی یک کاغذ یک خورشید بکشید و با هر لقمه ای که کودکتان خورد، یک شعاع نورانی به خورشید اضافه کنید. اگر این عمل را به صورت پیوسته انجام دهید، می توانید هر روز شعاع های بیشتری را به خورشید اضافه کنید و هنگامی که خورشید بسیار تابان شد، به کودکتان جایزه ای مانند رفتن به پارک بدهید.

10. زمان بگیرید

برای این که به کودکانی که کُند غذا می خورند، انگیزه بدهید، ساعت را روی زمانی که کودک باید صبحانه اش را تمام کند، تنظیم کنید و او را برانگیزید که قبل از به صدا در آمدن زنگ، صبحانه اش را تمام کند. سپس به تدریج زمان را کوتاه تر کنید و تا به یک زمان پذیرفتنی برای تمام کردن صبحانه دست یابید.

منبع: برگرفته از کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم، نوشته استفن گاربر

فرزندم بدغذا است، چه کار کنم؟

6 توصیه برای مادرانی که کودک بدغذا دارند

اینفوگراف: بهترین مواد غذایی سالم برای نوزادان و کودکان

11 مزیت وجود بادام در رژیم غذایی کودکان

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.