با کودکی که ریخت و پاش هایش را جمع و جور نمی کند، چه کار کنیم؟

اگر هر بار که وارد اتاق کودکتان می شوید، آن را به هم ریخته و نامرتب می یابید، اگر بارها به کودکتان دستور می دهید که اتاقش را تمیز و مرتب نماید، اما او از انجام این کار سر باز می زند، مقاله زیر را که به شما 6 راهکار جهت اصلاح رفتار چنین کودکانی می آموزد، مطالعه نمایید.

شما نیز ممکن است مانند بسیاری از والدین فکر کنید باید اسم کودکتان را طوفان می گذاشتند. گاهی به نظر جالب می رسد که چطور این موجودات کوچک می توانند در چنین زمان کوتاهی تمام چیزهای یک اتاق را به هم بریزند. کودکان دوست دارند چیزها را به هم بریزند و کودکان خردسال تر اصلاً فکر نمی کنند، چیزها را به هم ریخته اند. آن ها هر چقدر چیزهای بیشتری برای بازی کردن دور و برشان باشد، سرگرم تر می شوند و بیشتر لذت می برند.

بعد از مدتی خانه شما شبیه حراجی های لباس یا اسباب بازی می شود و شما همیشه در حال غر زدن سر کودکتان هستید که چیزهایی را که به هم ریخته است، جمع و جور کند و یا این که خودتان آن ها را جمع و جور می کنید. در این صورت، شما باز هم یک مسئولیت دیگر را که نباید به عهده می گرفتید، به عهده گرفته اید و از همه بدتر این که کودکتان می فهمد کسی هست که پشت سرش چیزهای ریخته را جمع کند.

هر کس می تواند و باید مسئول تمیز کردن ریخت و پاش های خودش باشد. به کودک خود اهمیت مراقبت از وسایل و گذاشتن آن ها در محل مخصوصشان را یاد دهید. او با پیدا کردن سریع وسایلش و غروری که این مرتب کردن به او می دهد، در واقع خودش، جایزه اش را گرفته است. اما اگر کودک شما وسایلش را جمع و جور نمی کند، می توانید با به کارگیری یک یا چند مورد از راه حل های زیر، رفتار او را اصلاح کنید.

1. از پیش برنامه ریزی کنید

مرتب بودن باعث صرفه جویی در وقت و جلوگیری از درگیری می شود و به شما اجازه می دهد که محیط اطرافتان را کنترل کنید. بنابراین با کمی صرف وقت، طوری محیط اطراف کودکتان را تغییر دهید که نظیف بودن برایش آسان تر شود.

  • برای نگهداری از لوازم کودکتان، مکان هایی را تعیین کنید. به او بگویید که همان طور که او خانه ای برای زندگی کردن دارد، همه اشیا و لوازمش هم به خانه احتیاج دارند. محل های جداگانه ای برای اسباب بازی ها، لوازم ورزشی و لوازم هنری و ... کودکتان تعیین کنید. جعبه های کفش می توانند برای نگهداری اشیا کوچک تر به کار روند و می توان از جعبه های جواهرات برای نگهداری اشیا باارزش استفاده کرد. برای اشیا بزرگ تر، کمد، تاقچه یا کابینت، مناسب تر از جعبه های اسباب بازی بزرگ هستند چرا که در آن جعبه ها، اسباب بازی ها به هم ریخته می شوند و می شکنند. سطل های پلاستیکی آویزان شونده، محل مناسبی برای اسباب بازی هایی با قطعات فراوان هستند. به هر شکل که در مورد این مسائل تصمیم می گیرید، هدف شما باید این باشد که هر چیزی جای معینی داشته باشد.
  • محل اشیا را طوری قرار دهید که در دسترس کودکتان باشد. اتاق را از چشم کودکتان نگاه کنید و مطمئن شوید که تاقچه ها، کابینت ها، جارختی ها و طبقه های کمد طوری قرار گرفته است که کودک می تواند به آسانی به آن ها دسترسی پیدا کند.
  • به محل ها برچسب بزنید. محل هر چیز را با برچسب یا تصویر مشخص کنید.

2. به کودکتان آموزش دهید و او را زیر نظر بگیرید

برای کودکتان الگوی عملی باشید. بدین معنی که شما خودتان باید مرتب و منظم باشید و بر کار آن ها نظارت کنید. کودکانی که هرگز در عمرشان مرتب نبوده اند، نمی توانند در یک چشم به هم زدن همه جا را مرتب کنند. همچنین آن ها نمی دانند که چه باید بکنند. کودکتان باید انتظارات دقیق شما را بداند. آیا اتاق فقط باید جلوی چشمان شما تمیز باشد یا حتی پشت درهای بسته نیز باید اتاق تمیزی داشته باشد؟ به خاطر بسپارید که کودکتان به تدریج یاد می گیرد که شما چه می خواهید، پس شما باید در مورد انتظاراتتان واقع بین باشید.

  • آماده باشید که گاهی به کودکتان کمک کنید. حتی مرتب ترین کودکان نیز برای جمع کردن اسباب بازی هایی که دارای قطعات متعدد هستند، نیاز به کمک دارند تا قطعات گم نشوند.
  • در کودکتان عادت ایجاد کنید. کودکتان را تشویق کنید که وسایلش را بلافاصله بعد از بازی جمع کند. در مورد کودکان نوپا، یک اسباب بازی شما بردارید، یک اسباب بازی او. هنگامی که او جمع کردن و برداشتن اسباب بازی ها را از روی زمین یاد گرفت، در گام بعدی به او یاد دهید که آن ها را کجا بگذارد. اگر این آموزش را از ابتدای زندگی کودکتان آغاز کنید، او به این نتیجه می رسد که این کار جز طبیعی بازی کردن است.

3. روشن صحبت کنید

هنگامی که می خواهید کودکتان وسایلش را جمع و جور کند، به روشنی و با کلماتی ساده به او بگویید که دقیقاً چه کاری را باید انجام دهد. با لحنی مهربان ولی قاطع صحبت کنید و هرگز با تحکم فرمان صادر نکنید. اگر کودکتان پاسخ نداد، درخواست خود را 5 ثانیه بعد مجدداً تکرار کنید. اگر با این که می دانید هر 2 بار را شنیده است، هنوز واکنش نشان نمی دهد، پیامدهای کارش را به او نشان دهید.

4. پیامدهای کار کودک را به او نشان دهید

برای این که دستورات شما معنی دار باشند، کودکتان باید بداند که اگر او کاری را که شما خواسته اید، انجام ندهد، جای بحث ندارد. شما آن کار را به جای او انجام نخواهید داد و او پیامدهای کارش را بلافاصله خواهد دید.

  • دست کودکتان را بگیرید و او را وادار به انجام کار کنید. اگر این راه را انتخاب می کنید، بعد از 5 ثانیه، یک بار دیگر دستور را تکرار کنید. سپس دست های کودکتان را بگیرید و او را در موقعیت عمل قرار دهید.
  • از محرومیت موقت استفاده کنید. او را مدتی جریمه کنید و سپس از او بخواهید چیزی را که از او خواسته اید، اجرا کند.
  • از تصحیح بیش از حد استفاده کنید. اگر کودکتان از دستورات شما اطاعت نمی کند، وانمود کنید که فکر می کنید، او نمی داند چطور باید کارش را انجام دهد و او را وادارید که با نظارت شما، وظیفه اش را چندین بار انجام دهد.
  • به تدریج به او بفهمانید که هر چیز را که تا انتهای روز جمع نکند، برای مدتی، مثلاً یک هفته، مال شما خواهد شد. این وسایل را تا مدت معین داخل جعبه مخصوص (جعبه جریمه) بگذارید  و اطمینان حاصل کنید که کودکتان می داند که اگر این اتفاق دوباره تکرار شود، مجدداً جریمه خواهد شد.

5. از تحسین و تقویت استفاده کنید

تشویق در این مورد، مانند تمام موقعیت های دیگر، مفید خواهد بود. همیشه هنگامی که رفتار کودکتان خوب است، او را تحسین کنید.

  • به کودکتان بگویید که چقدر خوشحال هستید که او وسایلش را جمع می کند. بار دیگر که او به تنهایی این کار را انجام داد، به او بگویید که چه کار بزرگی انجام داده است. وقتی که کودک بعد از این که وسایلش را مرتب کرد، توانست به راحتی چیزی را که به دنبالش می گردد، پیدا کند، او را تشویق کنید.
  • با جوایز او را تقویت کنید. برای مثال: «آفرین که بدون این که من بگم وسایلت را جمع کردی، حالا جایزه ات یک بستنی است.»

6. پیشگیری کنید و انگیزه بدهید

با استفاده از تخیل خود، احساس مرتب بودن را در کودکتان برانگیزانید.

  • از زمان سنج استفاده کنید. کودکتان را وادارید که رکورد جهانی جمع کردن وسایل را بشکند.
  • از کودکتان بخواهید که شما را غافلگیر کند. به کودکتان بگویید که برای 5 دقیقه اتاق را ترک می کنید و وقتی برگشتید می خواهید ببینید که مانند جادوگرها، به سرعت، تمام اسباب بازی ها را سر جایش گذاشته است یا نه.
  • بازرسی کنید. وانمود کنید که کاراگاه مشهوری هستید و دنبال وسایلی می گردید که سرجایشان نیستند. یا این که نقش بازرسی را بازی کنید که می خواهد بداند جای صحیح اشیا کجا است.
  • از قانون «بیرون آوردن» استفاده کنید. اگر کودک شما دوست دارد هر بار که بازی می کند، همه اسباب بازی هایش را با هم بیرون بیاورد، به او بگویید که قوانین تغییر کرده اند. از این به بعد، اگر می خواهد که یک اسباب بازی را بردارد، باید اسباب بازی قبلی را سر جایش بگذارد.

منبع: برگرفته از کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم، نوشته استفن گاربر

آیا همیشه والدین باید وسایل کودکانشان را مرتب کنند؟

5 راهکار برای آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

اینفوگراف: چگونه کودکانتان را به مشارکت در کارهای خانه تشویق کنید؟

7 راهکار برای آموزش به اشتراک گذاری اسباب بازی به کودکان با همبازی هایشان

 

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.