فرزندم بدغذا است، چه کار کنم؟

در این مقاله با ریشه های بد غذایی کودکان و راهکارهای برای بهبود آن آشنا می شوید.

والدین هر کاری می کنند و هر چیزی می گویند تا کودکشان غذا بخورد. بعضی ها تهدید می کنند، بعضی ها چانه می زنند، بعضی ها خواهش و التماس می کنند و بعضی دیگر نیز فرزندشان را وادار می کنند مدت زیادی سر میز شام بنشیند، آن هم بعد از این که بقیه اعضای خانواده میز را ترک کرده اند. در این مقاله  قصد داریم راهکارهایی را برای حل مشکل بدغذایی کودکان برای شما والدین عزیز ارائه کنیم.

ریشه مشکل بدغذایی کودکان:

بدغذایی معمولاً نتیجه فشار عصبی و مجادله بر سر حجم و تنوع غذایی است. کودکی که بر نوع غذا، زمان غذا خوردن و حجم آن کنترلی ندارد، احساس ناتوانی و آشفتگی می کند، همان طور که یک فرد بزرگسال نیز در چنین شرایطی همین احساس را دارد. شاید کودک با عصبانیت غذای دیگری را بخواهد یا با هر چیزی که در بشقابش است، فقط بازی کند و مقدار کمی از آن را بخورد. او نمی خواهد والدین خود را  برنجاند بلکه در واقع او احساس ناتوانی خود را به این شیوه بروز می دهد.

دلایلی که ممکن است کودکان از خوردن غذا امتناع کنند:

ممکن است کودکان بدغذا از خوردن غذاهایی که مزه و ظاهرشان اشتهاآور نیست، امتناع کنند. شاید در بعضی از شرایط استرس زا، کودک به لحاظ روحی قادر به خوردن غذاهای خاصی نباشد. همچنین ممکن است کودکان بدغذا از چشیدن غذاهای جدید هم امتناع کنند. شاید آن ها اغلب برای چشیدن غذاهای متفاوت تحت فشار قرار گرفته اند. والدین با تحت فشار قرار دادن فرزند خود برای خوردن غذای بیشتر یا تمام کردن غذایش ناخواسته کودک را بدغذا می کنند. کودکی که بارها برای امتحان کردن یا تمام کردن غذاهای تازه با او مشاجره شده، ترجیح می دهد همان غذاهای انگشت شماری را بخورد که به آن ها علاقه دارد. به کودکی که اشتهای کمی دارد نمی توان کمکی کرد، اما اگر وادار شود بیش از ظرفیتش بخورد، که در اغلب موارد چنین می شود، احساس ناراحتی می کند.

نتایج منفی وادار کردن کودکان به غذا خوردن:

زمان غذا خوردن به اوقاتی ناراحت کننده برای مشاجره و قدرت نمایی تبدیل می شود. همچنین کودکان متوسل به روش های موذیانه می شوند یا خوردنی های مورد علاقه شان را می خورند یا به طور مخفیانه خود را از خوردن غذاهایی که نمی خواهند بخورند، محروم می کنند. برای مثال غذایی را که مورد علاقه شان نیست را در دستمال پنهان می کنند و سپس دستمال را دور می اندازند یا تکه هایی از غذایش را یواشکی در بشقاب پدرش می گذارد و یا غذای خود را به حیوانات می دهند.

راهکارهایی برای بهبود بدغذایی فرزندتان: 

1. اولین شیوه ای که باید برای بهبود کودک بدغذا امتحان کنید، پرهیز از ایجاد فشار عصبی در هنگام صرف غذا است. به کودکانتان اجازه دهید از میان مواد غذایی متنوع مورد تاییدتان، انتخاب کنند. به کودکتان اجازه دهید مشخص کند، می خواهد چه مقدار غذا بخورد. وقتی الگوهای غذا خوردن در او مشخص شود، شما میزان واقعی اشتهای او را می فهمید.

2. او را وادار نکنید بیش از اشتهایش بخورد. او به اندازه کافی غذا می خورد تا گرسنه نماند. اگر فکر می کنید، وزن او زیر وزن طبیعی است، او را نزد پزشک اطفال ببرید.

3. تا حد امکان غذاهایی را آماده کنید که می دانید کودکتان آن ها را می خورد و برای امتحان کردن غذای جدید او را تحت فشار نگذارید. به محض این که او احساس کند می تواند خوراکی جدید را قبول کند یا از خوردن آن امتناع کند، آن هم بدون این که شما عصبانی شوید، شاید چیزی را که به او پیشنهاد داده اید را با رغبت بیشتری قبول کند. همچنین می توانید انتخاب های دیگری را در اختیارش قرار دهید. برای مثال اگر نخود فرنگی نمیخورد به او سبزیجات دیگری را پیشنهاد دهید.

4. دقت کنید که بدغذایی کودکتان را تحقیر نکنید. اگر بداند عادت های غذایی او را می پذیرید، به هنگام صرف غذا آرامش بیشتری خواهد کرد. اگر هنگام صرف غذا فشار عصبی وارد بر فرزندتان را کم کردید ولی همچنان فرزندتان بدغذا است به دنبال دلایل دیگری باشید. شاید او احساس کند در جاهای دیگر بیش از حد کنترل می شود و ممکن است سعی کند با کنار زدن غذا تا حدی قدرت خود را اعمال کند. (در همین رابطه مقاله "6 توصیه برای مادرانی که کودک بدغذا دارند" را مطالعه نمایید).

در نهایت این که...

کنار آمدن با یک فرد بدغذا بردباری می طلبد، اما پاداش این بردباری می تواند بسیار ارزشمند باشد. همین که کودکتان درک کند نسبت به چیزی که می خورد تا حدی کنترل دارد، هم او و هم شما آسایش بیشتری خواهید داشت. به جای آن که به غذا و مقدار آن توجه کنید، اعضای خانواده می توانند به این توجه کنند که در کنار هم و با لذت غذا بخورند.

منبع:

برگرفته از کتاب راهنمای کامل والدین 2. نوشته رابین گلداستین و جنت گالانت.

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.