بارداری هفته به هفته: تغییرات مادر و جنین در هفته بیست و پنجم

مادر شدن، به خصوص برای اولین بار یک موضوع مهیج است و البته اگر خود را برای آن آماده نکرده باشید، می تواند گیج کننده نیز باشد. دوران بارداری و آغاز سفر جنین برای آماده شدن و پا گذاشتن به این دنیا، 40 هفته زندگی شگفت انگیز است که والدین تمام لحظات آن را می شمارند تا بالاخره کودک دلبندشان متولد شود. به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم تا برای آشنایی بیشتر شما مادران عزیز، به بررسی هفته به هفته این سفر شگفت انگیز و تغییراتی که در این زمان باید انتظار آن را داشته باشید و خود را برای آن آماده کنید، بپردازیم. آن چه در ادامه می آید، معرفی تغییرات هفته بیست و پنجم بارداری است.

شما تا چند هفته دیگر به سه ماهه سوم بارداری نزدیک می شوید. لذا برای تجربه کردن سه ماهه آخر به صبر و حوصله بیشتری نیازمندید. از این دوران لذت ببرید و نگران زمان باقی مانده نباشید. در ادامه به معرفی تغییرات مادر و جنین در هفته بیست و پنجم بارداری می پردازیم.

تغییرات مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

هر چقدر که به سه ماهه سوم بارداریتان نزدیک تر می شوید، رشد و تغییرات جسمانی در شما واضح تر می شوند. رحم شما بالای نافتان قرار می گیرد و تقریباً به اندازه یک توپ فوتبال شده است و ضربات وارده به شما از سوی جنینتان همچنان ادامه دارد. در ادامه به معرفی تغییرات مادر در هفته بیست و پنجم بارداری می پردازیم.

1.‌ جلوگیری از افتادن

با رشد شکمتان، مرکز ثقل شما تغییر می کند. شما ممکن است متوجه شوید که تعادلتان مانند قبل نیست. دلایل عدم تعادل و ناپایداری شما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش قطر شکم
  • تغییر مرکز ثقل بدن
  • تغییراتی در ستون فقرات
  • تنگی ماهیچه ها
  • سطح بالای هورمون ریلاکسین در دوران بارداری که منجر به شُل شدن مفاصل می شود.
  • سرگیجه و غش ناشی از فشار خون پایین، کم خونی، کاهش قند خون و تغییرات سوخت و ساز.

خطر سقوط و افتادن با پیشرفت بارداری افزایش می یابد. افتادن در هیچ زمانی خطرناک تر از دوران بارداری نیست. به عبارت دیگر احتمال افتادن در دوران بارداری 25% و تقریباً برابر با خطر افتادن افراد بالای 65 سال است. لذا اقدمات احتیاطی لازم را برای حفظ ایمنی و سالم نگه داشتن جنینتان انجام دهید.

2. راه رفتن

در این دوران راه رفتن شما دچار مشکل می شود، ولی این تغییر دائمی نیست و شما می توانید پس از به دنیا آوردن فرزندتان به راحتی راه بروید. اما اکنون باید در موقعیتی قرار بگیرید که تعادل داشته باشید. اگر شما پیش از بارداری ورزش می کردید، اکنون باید با دقت آن را ادامه دهید. ورزش های تعادلی را کنار بگذارید و هرگز ورزش های پیچیده جدید را امتحان نکنید. افتادن و ضربه بر روی شکم می تواند برای جنینتان کشنده باشد، لذا در صورت وقوع این اتفاق، فوراً به پزشکتان مراجعه کنید. کارهایتان را به آهستگی انجام دهید و از عجله کردن پرهیز کنید. هنگام بالا رفتن از پله ها از نرده ها کمک بگیرید. کفش های تخت و بدون پاشنه بپوشید. از به هم ریختگی خانه و مسیر رفت و امدتان اجتناب کنید، چرا که ممکن است پایتان به وسیله ای گیر کند و خطر افتادن افزایش یابد.

3. خُر و پُف کردن

شایع است که با پیشرفت بارداری خُر و پُف کردن شروع شود. افزایش جریان خون به غشای مخاطی بینی شما می تواند منجر به انسداد بینی شود. خُر و پُف کردن همچنین می تواند مربوط به افزایش وزن یا آپنه خواب باشد. در برخی موارد نیز خُر و پُف کردن ممکن است ناشی از دیابت بارداری باشد.

شما می توانید برای رد هر گونه مشکل جدی مربوط به خٌر و پُفتان به پزشک مراجعه کنید. شما تا زمانی که فرزندتان به دنیا نیاید، برای خلاص شدن از شر خُر و پف هایتان کار زیادی نمی توانید انجام دهید. اما برای مقابله با خُر و پُف، اقدامات زیر پیشنهاد می شود.

  • استفاده از بالش های اضافی برای بالا بردن سر خود
  • جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد
  • استفاده از اسپری ها و نوار بینی
  • استفاده از بخور برای مرطوب کردن محیط بینی و باز نمودن حفره های آن

4. سیاتیک

با رشد رحم، بر پشت و ناحیه لگن فشار وارد می شود و باعث بروز سیاتیک می شود. در این وضعیت اعصاب پایینی کمر و پاها بر اثر فشاری که سر جنین به استخوان های لگن وارد می کند، فشرده می شوند و منجر به عوارض زیر می شوند:

  • بی حسی پاها یا کمر
  • سوزن سوزن شدن یا درد شدید در ناحیه پایینی کمر، پاها یا باسن

اگر درد و ناراحتی ناخوشایندی داشتید، روش های زیر را برای تسکین درد سیاتیک انجام دهید:

  • حرکت دادن پاها به اطراف
  • ننشستن در یک وضعیت برای مدت طولانی
  • گذاشتن کمپرس یخ یا آب داغ بر روی ناحیه درد
  • فشار وارد نکردن به ناحیه درد
  • جلوگیری از خم شدن بیش از اندازه تا حد ممکن
  • ایجاد موقعیتی راحت برای خود با قرار دادن بالش های کافی
  • ماساژ دادن
  • بلند نکردن اشیای سنگین

تغییرات جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

با گذر هفته ها، تغییرات در روند رشد جنین ادامه پیدا می کند. از این رو در ادامه به معرفی تغییرات جنین در هفته بیست و پنجم بارداری می پردازیم.

بافت چربي زیر پوست جنینتان به وجود می آید و قيافه باريك و نحيف او تغيير خواهد كرد، پوست نسبتاً چروكيده او صاف مي شود و شباهت او به يك نوزاد كامل بيشتر و بيشتر خواهد شد.

ستون فقرات جنین شما در حال حاضر 150 مفصل، 33 حلقه و 1000 رباط دارد.

عروق خونی در ریه های جنینتان در این هفته تکامل می یابد.

جنینتان اکنون ریتم منظم تری برای خواب دارد، مادر می تواند این را حس کند، زیرا جنین برای مدتی به طور کامل بی حرکت است.

در این هفته جنینتان برای اولین بار چشم هایش را باز می کند، اما خیلی خوب نمی بیند.

سوراخ بینی جنینتان باز می شوند.

در این مرحله هنوز در رحم جا برای حرکت آزادانه جنین و قرار گرفتن در جایی راحت وجود دارد.

قلب جنینتان دو برابر بیش تر از قلب شما می تپد.

احتمالاً اكنون مي توانید موهاي جنینتان را ببینید كه هم رنگ و هم حالت گرفته اند، هر چند كه رنگ و حالت موهاي او ممكن است بعد از تولد تغيير كنند.

جنینتان دست‌ هایش را مشت می کند و به راحتی دست‌های خود را به طرف پاهایش دراز می کند. در این زمان او کار با دست چپ یا راست را انتخاب می کند و از این زمان مشخص می شود که در آینده چپ دست خواهد بود یا خیر.

جنین شما در هفته بیست و پنجم بارداری به اندازه یک طالبی است. طول جنینتان تقریباً 34.5 سانتی متر و وزنش حدود 660 گرم است.

منبع: برگرفته از وب سایت mom junction

بارداری هفته به هفته: تغییرات مادر و جنین در هفته بیست و چهارم

بارداری هفته به هفته: تغییرات مادر و جنین در هفته بیست و سوم

بارداری هفته به هفته: تغییرات مادر و جنین در هفته بیست و دوم

بارداری هفته به هفته: تغییرات مادر و جنین در هفته بیست و یکم

رژیم غذایی مناسب در ماه ششم بارداری چیست؟

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.