6 توصیه برای مادرانی که کودک بدغذا دارند

در این مقاله توصیه ها و راهکاری هایی کاربردی در خصوص رفع مشکلات مربوط به تغذیه کودکان ارائه شده است.

رشد جسمانی و عقلانی و هیجانی کودکان تا حدود زیادی به نوع تغذیه آن ها وابسته است. اکثر والدین توجه زیادی به تغذیه کودکان خود دارند و وقت زیادی را صرف آن می کنند. اما در عین حال این موضوع اغلب اوقات دشواری هایی به همراه دارد و گاهی نیز صرف غذا به صحنه درگیری مادر و کودک تبدیل می شود. تغذیه مناسب در هر مقطع رشد اهمیت دارد ولی در سنین اولیه اهمیت آن بیشتر است، زیرا در سال های اول اندام های کودک، رشد سریعی دارند و نیاز کودک به کالری و غذای مناسب بیشتر از هر زمان دیگری است.

توصیه های زیر برای کسانی که در ارتباط با تغذیه کودک خود دچار چالش شده اند، می تواند مفید باشد:

1. به آرامی و به تدریج غذاهای جامد را عرضه کنید

ترجیحات غذایی شدیداً تحت تأثیر تجربه قرار دارند. برای سازگار کردن کودک با غذا های جامد، به تدریج از وعده های غذایی مانند پوره که امکان مکیدن آن برای کودک وجود دارد، استفاده کنید. این کار به کودک کمک می کند تا با غذای جامد سازگار شود. غذاهایی که کودک نمی پذیرد را با شکیبایی به وی ارائه دهید و به مرور زمان غذاهای جدید را اضافه کنید.

2. غذای متفاوت و سالمی را ارائه دهید

با ارائه دادن انواع غذاهای مقوی، اطمینان یابید که غذای کودک نوپا، سالم است. غذاهای شیرین را محدود کنید و از دادن چیپس و پفک و... خودداری کنید، زیرا کودکان نوپا یاد می گیرند آن ها را ترجیح دهند.

3. به فرزند نوپای خود اجازه دهید از بین غذاهای سالم انتخاب کند

به فرزند نوپای خود اجازه دهید خودش غذا بخورد حتی اگر ریخت و پاش کند. فرصت انتخاب از بین چند غذا را برایش فراهم کنید، از این راه، میل به استقلال او نیز تقویت می شود. وجود غذاهای متعدد، نیازهای غذایی کودک را برآورده می کند و اوقات صرف غذا از لحاظ هیجانی نیز لذت بخش می شوند.

4. وقت غذا را به میدان نبرد تبدیل نکنید

فرزندان نوپای خود را مجبور به خوردن نکنید. وقتی بچه ها هنگام غذا خوردن ناخشنود هستند، نمی توانند به درستی تغذیه کنند و نگرانی والدین و واکنش نشان دادن آن ها وضع را بدتر می کند و ممکن است مشکلات تغذیه ای به بار آید. در این مواقع خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش غذا دادن به کودک را ادامه دهید. (در همین رابطه مقاله "فرزندم بدغذا است، چه کار کنم؟" را مطالعه کنید).

5. نسبت به بعضی رفتارهای غذایی کودک بی توجه باشید

گاهی کودک به طور ناگهانی علاقه‌اش را به غذایی از دست می‌دهد و از خوردن آن امتناع می‌کند، در این موقعیت، توجهی به موضوع نشان ندهید. اجازه دهید آن چه را كه دوست دارد بخورد و آن چه را نمی‌خواهد، میل نکند و پس از اتمام زمان غذا خوردن، هیچ اشاره ای به موضوع نکنید. حساسیت نشان ندهید و چند روز بعد دوباره آن غذا را تهیه کنید. به احتمال زیاد او این بار غذا را می‌خورد چون می‌داند که عدم علاقه او به غذا، توجه کسی را جلب نکرده است. گاهی والدین وقتی با چنین موقعیتی رو به رو می شوند، آن غذا را از برنامه غذایی خانواده حذف می کنند که این کار سبب تکرار و تشدید این رفتار در کودک می شود. کودکان نوپا در مورد علاقه‌هایشان ثبات ندارند و اگر رفتار شما درست نباشد، رفتار او تثبیت خواهد شد.

6. اوقات صرف غذا را شاد و مفرح سازید

 برای جذابیت بیشتر ظرف غذای کودک را تزیین کنید. برای این کار کافیست کمی سلیقه به خرج دهید. کودکان به شدت تحت تاثیر محرک های دیداری هستند، بنابراین وجود رنگ و اشکال متنوع در ظرف غذا، برایشان بسیار جالب و جذاب خواهد بود. همچنین حین غذا خوردن می توانید با آن ها بازی کنید، قصه بخوانید یا نقاشی بکشید تا احساسات مثبت در کودک ایجاد شود.

و در نهایت

مادران و مراقبین کودک باید انتظارات خود را نسبت به کودک تعدیل کنند. نباید از کودکان انتظار داشت که همچون بزرگسالان غذا بخورند. کودکان ممکن است تمایلشان به غذایی بیشتر و به غذای دیگری کمتر باشد و یا آدابی را حین غذا خوردن رعایت نکنند که این مسئله نیازمند آموزش همراه با صبر و حوصله است. 

 

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.