ویار در دوران بارداری

برخی زنان در دوران بارداری خوردن برخی مواد غذایی خاص را هوس می کنند. به این میل و هوس، ویار می گویند. برای آشنایی با ویار، علل ویار و انواع ویار در دوران بارداری مقاله زیر را مطالعه نمایید.

زنان باردار اغلب میل به خوردن مواد غذایی خاص یا عجیب و غریب پیدا می کنند. علت این خواسته مرموز چیست؟ آیا ویار و هوس کردن مواد غذایی مختلف در دوران بارداری مضر است یا بی خطر؟ برای آگاهی بیشتر در مورد جزئیات ویار زنان باردار مقاله زیر را مطالعه نمایید.

ویار در دوران بارداری به چه معناست؟

تمایل ناگهانی به خوردن مواد غذایی خاص در دوران بارداری، ویار نامیده می شود. این مواد غذایی می تواند شور، ترش، شیرین یا تند باشند. گاهی اوقات نیز زنان باردار به مواد غیر خوراکی میل پیدا می کنند. ویار در زنان باردار در سه ماهه اول و دوم، به حداکثر میزان خود می رسد.

علل ویار در بارداری

بیش از نیمی از زنان باردار ویار را تجربه می کنند. برخی متخصصان معتقدند که ویار نماد کمبود در رژیم غذایی است. زمانی که بدنتان کمبود یک ماده غدایی خاص را داشته باشد، میل و اشتیاق نسبت به خوردن آن افزایش می یابد. از طرف دیگر، برخی کارشناسان معتقدند که ویار نتیجه تغییرات هورمونی است. استروژن و پروژسترون بر مغز تاثیر می گذارند و می توانند موجب امیال غیر قابل مقاومت شوند. این متخصصان همچنین معتقدند که تغییرات هورمونی باعث افزایش حس بویایی و چشایی در زنان باردار می شود که می تواند یکی دیگر از عوامل ویار باشد.

ویار بارداری چه زمانی شروع می شود؟

ویار در سه ماهه اول شروع می شود و در سه ماهه دوم شدت می یابد و در نهایت در سه ماهه سوم کاهش می یابد. برخی ویارها حتی پس از زایمان نیز ادامه می یابند و گاهی اوقات ممکن است آن را در سراسر طول زندگیتان به همراه داشته باشید.

ویار بارداری چقدر طول می کشد؟

برخی از زنان در سراسر بارداریشان ویار دارند، برخی برای مدت محدودی ویار را تجربه می کنند و برخی اصلاَ ویار ندارد. شما ممکن است یک روز، یک هفته و یا یک ماه ویار داشته باشید. این بستگی به سیستم بدن شما دارد.

ویارهای رایج در دوران بارداری

مواد غذایی شیرین، شور، تند و ترش، رایج ترین ویارها در دوران بارداری هستند.

1. ویار شور

اگر رژیم غذایی کم نمک داشته باشید، ممکن است ویار غذاهای شور و تند داشته باشید. علاوه بر این، بارداری حجم خون شما را افزایش می دهد و حجم خون زیاد می تواند یکی از دلایل ویار شما به مواد غذایی شور باشد. برخی از مواد غذایی شوری که زنان در دوران بارداری ویار آن ها را می کنند، عبارت است از: سیب زمینی سرخ کرده، پاپ کرن، انواع سُس ها، آجیل و ... .

2. ویار شیرین

شکلات، بستنی، شیرینی و دونات مواد غذایی شیرینی هستند که زنان در دوران بارداری ویار آن ها را می کنند. به دلیل کاهش قند خون در دوران بارداری، بدن به انسولین بیشتر پاسخ می دهد. لذا ویار شیرینی میزان قند خون را تنظیم می کند.

3. ویار تند

اگر چه ویار تندی، همانند ویار شیرینی و شوری معمول نیست، اما برخی زنان این ویار را دارند.

4. ویار عجیب و غریب

گاهی اوقات زنان باردار ترکیبات عجیبی را هوس می کنند، مانند: ترشی با بستنی، کیک اسفنجی با سُس گوجه، ترشی با کره بادام زمینی و ماهی تون با موز.

5. ویار ترش

ویار مواد غذایی ترش می تواند نشانه کاهش اسیدهای معده باشد. اسیدهای معده با تجزیه مواد غذایی به پروتئین به استریل شدن آن ها کمک می کنند. تمایل به مرکبات می تواند نشان دهنده نیاز بدن به برخی ویتامین ها، مانند: ویتامین ث، ویتامین دی و برخی میکرو ارگانیسم های ضروری در مواد غذایی باشد. لیمو، سرکه، ترشی و برخی غذاهای ترش از جمله مواد غذایی هستند که زنان باردار با ویار ترش، هوس آن ها را می کنند.

6. ویار غیر خوراکی

برخی زنان برای برخی چیزهای غیر خوراکی ویار می کنند. این ویار که ویار پیکا نامیده می شود، منجر به بروز مشکلاتی برای مادر و جنین می شود. این وضعیت معمولاً نشان دهنده کمبود آهن یا عدم وجود هر گونه ماده مغذی ضروری یا معدنی می باشد. این نوع ویار همچنین باعث احساس سیری زنان باردار می شود و آن ها را از مصرف مواد غذایی سالم تر دور نگه می دارد. موادی که شامل این نوع ویار می شود، عبارت اند از: خاک، یخ، موم و ... .

7. ویار ناسالم

برخی زنان به مواد غذایی ناسالم، مانند: قهوه، الکل، پیتزا، چیپس، فست فودها و ... تمایل پیدا می کنند. تمایل به این مواد غذایی بیشتر از زمانی است که آن ها باردار نبوده اند.

8. ویار سالم

اگر شما خوش شانس باشید، ممکن است ویار غذاهای سالم را داشته باشید. در این شرایط شما بیشتر میوه ها (سیب، هندوانه، گلابی، انگور)، سبزیجات (سبزیجات برگی، لوبیا و نخود سبز، سیر)، گوشت، غذاهای دریایی، آبمیوه و لبنیات را هوس می کنید.

چگونه ویار را در دوران بارداری کنترل کنید؟

اقدامات زیر به شما کمک می کند تا ویارهای ناسالم در دوران بارداری را کنترل و مدیریت کنید.

1. صبحانه را از دست ندهید

روز خود را با مقدار مناسبی از مواد مغذی شروع کنید، به طوری که انرژی کافی داشته باشید و گرسنه نشوید.

2. در فواصل منظم بخورید

تا زمان گرسنه شدن صبر نکنید. وعده های کوچکی را در فواصل منظم در سرتاسر روز بخورید، به طوری که سراغ مواد غذایی کم ارزش نروید. حدود 4 الی 6 وعده کوچک در روز بخورید.

3. به طور منظم ورزش کنید

فعالیت جسمانی شما را در خلق و خوی خوبی قرار می دهد و سطح هورمون هایتان را کنترل می کند.

4. سهم های غذاییتان را کنترل کنید

اگر شما نمی توانید با خوردن مواد غذایی مبارزه کنید، سعی کنید میزان سهم های مصرفی خود را کنترل کنید. به جای این که تمام یک پاکت اسنک را بخورید، مقداری از آن را در یک ظرف کوچک بریزید و بخورید.

5. تنقلات سالم را انتخاب کنید

تنقلات سالم بخرید و در دسترس نگه دارید. هنگامی که گرسنه می شوید این تنقلات سالم، مانند: آجیل، میوه و ... را مصرف نمایید.

6. از مواد غذایی کم ارزش دور بمانید

بهترین روش پرهیز از مواد غذایی کم ارزش، دور از دسترس نگه داشتن آن هاست. اگر این مواد دور از دسترس باشند، به احتمال زیاد به سراغ آن ها نمی روید و آن ها را مصرف نمی کنید.

7. دستور پخت های سالم و جدید را امتحان کنید

سعی کنید برای هر وعده غذایی یک دستور پخت سالم و جدید را امتحان کنید. هر چقدر بیشتر از غذایتان لذت ببرید، کمتر احساس گرسنگی می کنید.

8. جایگزین های سالم انتخاب کنید

غذاهای سالم را جایگزین غذاهای ناسالم کنید. اگر شما هوس شیرینی یا کیک کرده اید، میوه را جایگزین آن کنید. اگر شما میل دارید نوشیدنی بخورید، آبمیوه بنوشید. شما همچنین می توانید به جای شیر کاکائو، شکلات تلخ مصرف نمایید.

9. اسیدهای چرب ضروری دریافت کنید

مکمل های روغن کتان یا روغن ماهی، به طور قابل توجهی ویار راکاهش می دهد.

10. حواس خود را منحرف کنید

اغلب بهترین راه برای مقابله با ویار توجه نکردن به آن است. توجه بیش از حد به ویار غذایی می تواند برای مادر و جنین مضر باشد.

منبع: برگرفته از وب سایت junction mom

آیا مصرف شور و ترشی در دوران بارداری امن است؟

آیا مصرف ماهی تن در دوران بارداری امن است؟

آیا نوشیدن قهوه در دوران بارداری امن است؟

فواید و عوارض مصرف زعفران در دوران بارداری

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.